Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
23 november 2021 10:44
Del på Facebook
Tingstedet på Bremsnes forteller om Bremsnes gård sin storhetstid langt tilbake i tid. Her har det bodd mange rike og mektige menn. Foto: Odd Inge Teige
Tingstedet på Bremsnes forteller om Bremsnes gård sin storhetstid langt tilbake i tid. Her har det bodd mange rike og mektige menn. Foto: Odd Inge Teige
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da er Averøyminne 2021 klar for lansering. Årets utgave har et variert innhold med et hovedfokus på den sentrale posisjonen Bremsnes har hatt gjennom lange tider.

Redaktører for årets årbok har vært Jakob Arne Dahlen og Terje Holm, hvor sistnevnte også tar hånd om layout. Først i årboken har ordfører Ingrid O. Rangønes sin faste spalte. I år har hun et fokus på den kulturhistoriske turisten, hvor Averøy kan by på mange interessante kulturhistoriske opplevelser sammen med en flott natur med fjorder, hav, øyer og fjell. En nasjonal spørreundersøkelse utført tidligere i år viser at slike opplevelser er av stor betydning for valg av feriested i Norge.

Bremsnes var Nordmøres hovedsete

Gjennom tre gamle artikler settes det fokus på Bremsnes, som var et senter for Nordmøre gjennom lange tider. Bremsnes gård var i eldre tid en av Nordmøres største herregårder. Her finnes det enda levninger fra gårdens første storhetstid med «Tingstedet» hvor det er nedsatt 8 store steiner som til sammen danner en sirkel. I midten er det en sadelformet stein. Ved denne dommerringen har Bremsneshøvdingen dømt sine treller og fiender. Det var også her det fortelles at Harald Hårfagre lot håret bli klipt etter at han hadde samlet Norge i år 872 e.Kr.
Bremsnes gård var residens for Nordmørsfogdene fra ca. 1530 til slutten av 1770-tallet. Her bodde bl.a. Jacob Mecelborg, Christopher Niels Tønder og William Gordon. Det er nærmere omtale av disse i årboken. Den siste artikkelen om Bremsnes Gård er skrevet av historikeren Anders Todal i 1972. Her er det en omtale om husene på gården og et intervju med eieren på den tiden, Sverre Strand.

Båtstøa i Kirkevågen

Langt tilbake i tiden skal sjøen ha gått mellom det lave eidet mellom Kirkevågen og Smevågen slik at Averøya var delt i to. Den nordligste øya kaltes Sandøy og Bremsnes gård ble kalt gården på Sandøy. Dette ble oppdaget da det i 1958 ble funnet en båtstø i en myr som strekker seg tvers over Bremsneslandet mellom Kirkevågen i vest og Smevågen i øst. I artikkelen fra 1951, skrevet av lokalhistoriker Olaf Yderstad, får vi et godt innblikk i denne historien. Artikkelen er krydret med bilder fra i dag som viser at lunnene som forteller om den gamle båtstøa i Kirkevågen har blitt tatt vare på.

Kirkejubileum og jubileum for OVF

Averøy har hele fire historiske kirker, hvor det i 2021 har vært 250 års jubileum for Bremsnes kirke og 150 års jubileum for Kornstad kirke. I årboken er det en omtale av disse to kirkenes historie. Videre er det en artikkel om Opplysningsvesenets Fond (OVF) som valgte å legge et av sine 200 års jubileumsfeiringer til Kvernes Prestegård i 2021.

Hestskjæret fyr pusses opp

Hestskjæret fyr ble bygd i 1897 og var i bemannet drift frem til 1986. Hestskjærets venner har den senere tiden nedlagt en stor innsats, med god støtte fra Kystverket, for å pusse opp og ta vare på det historiske fyret. I august 2021 ble de tildelt Folkehelseprisen for sitt engasjement. Det er også en kort omtale av tragedien da hurtigruteskipet «Irma» og lasteskipet «Henry» ble torpedert og sank i dette området 13. februar 1944.

Fot under eige bord

Dette er tittelen på en interessant artikkel skrevet av Bjarne Strand for en del år siden. Han var en kjent og engasjert mann med lang fartstid som kontorsjef i Averøy kommune og et stort engasjement for bl.a. Gamle Kvernes Bygdemuseum. Gjennom artikkelen setter han et fokus på hvordan det var å vokse opp på Averøya på 1920- og 1930-tallet. Dette var en vanskelig tid med nedgangstider og mange utfordringer.

Opprettelsen av Averøy kommune og Averøy Billag i 1964

Dette er et historisk tilbakeblikk på den store kommunereformen som ble gjennomført inn mot 1964. Man får et godt innblikk i prosessene i de tre kommunene, Kvernes, Kornstad og Bremsnes, frem til de endelig ble slått sammen til en kommune fra 1. januar 1964. Det er også en oversikt over ordførerne i de tre kommunene fra 1838 og videre i nye Averøy kommune frem til i dag.

Averøy Billag er kjent for mange, men den første rutebildriften startet i 1925 når Konrad Haukås kjøpte sin første bil, en 5-seter Chevrolet. I 1938 ble det opprettet ferjerute Kristiansund-Kvernes-Gjemnes-Torvikbukt. I 1939/40 kom det ferjekai med anløp på Bremsnes. Det dannet grunnlaget for etablering av rutebilselskap på Averøya med frakting av melk til meieriet i Kristiansund samt persontransport. I 1940 ble det etablert to rutebilselskaper på Averøya, Ytre Averøya Billag og Indre Averøya Billag. Først i 1964 ble de slått sammen til ett selskap, Averøy Billag.

Skolevesenets utvikling på Averøya etter kommunedelinga i 1897

Til slutt i årboken er det en artikkel som forteller om skolevesenets utvikling etter at det ble tre kommuner på Averøya i 1897, Kvernes, Kornstad og Bremsnes. I 1920 var det skoler i Sveggen, Kirkevågen, Ekkilsøy, Bruvoll, Vebenstad, Kvernes, Mek, Stene, Lillemork, Utheim, Nekstad, Rangøy, Sandøy, Langøy, Henda og Kjønnøy. Dette er interessant historie for oss i dag, hvor utviklingen har gått slik at elevene samles i færre og større skolebygg.

Bremsnes Gård var et sentralt hovedsete på Nordmøre gjennom lange tider. Foto: Olaf Yderstad / Nordmøre museumBremsnes Gård var et sentralt hovedsete på Nordmøre gjennom lange tider. Foto: Olaf Yderstad / Nordmøre museum

Jakob Arne Dahlen betrakter lunner som forteller om den gamle båtstøa i Kirkevågen. Foto: Odd Inge TeigeJakob Arne Dahlen betrakter lunner som forteller om den gamle båtstøa i Kirkevågen. Foto: Odd Inge Teige

Hestskjæret fyr har en lang historie fra 1897. Foto: Steinar MelbyHestskjæret fyr har en lang historie fra 1897. Foto: Steinar Melby

I 1964 ble Kvernes, Kornstad og Bremsnes slått sammen til Averøy kommune. Brubygging var et sentralt punkt på dagsordenen til den nye kommunen. Her fra åpningen av Atlanterhavsveien 7. juli 1989. Til venstre ser vi Leif Helge Kongshaug som var ordfører 1986-1997. Fylkesmann Alv Jakob Fostervoll holder tale. Til høyre for ham ser vi Hallstein Stene, som var med på hele prosessen med Atlanterhavsveien.I 1964 ble Kvernes, Kornstad og Bremsnes slått sammen til Averøy kommune. Brubygging var et sentralt punkt på dagsordenen til den nye kommunen. Her fra åpningen av Atlanterhavsveien 7. juli 1989. Til venstre ser vi Leif Helge Kongshaug som var ordfører 1986-1997. Fylkesmann Alv Jakob Fostervoll holder tale. Til høyre for ham ser vi Hallstein Stene, som var med på hele prosessen med Atlanterhavsveien.

Ytre Averøya Billag sin Chevrolet buss, 1939 modell. Bilde fra Nordmøre museumYtre Averøya Billag sin Chevrolet buss, 1939 modell. Bilde fra Nordmøre museum

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse