Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 februar 2022 20:04
Del på Facebook
Olje- og energiminister Marte Mjøs Persen får kritikk for manglende tilstedeværelse på Stortinget. Foto: Terje Pedersen / NTB
Olje- og energiminister Marte Mjøs Persen får kritikk for manglende tilstedeværelse på Stortinget. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Olje- og energiminister Marte Mjøs Persen (Ap) har ikke vært i Stortingets spontane spørretime siden oktober. Nå vil SV få svar fra henne på andre måter.

– Vi vil at olje- og energiministeren skal komme og svare på spørsmål om den pågående strømpriskrisen, og om hva regjeringen har tenkt å gjøre på lengre sikt for å sikre at ikke vi kommer i en slik situasjon igjen, sier Lars Haltbrekken (SV) til E24.

Hver uke sender regjeringen tre statsråder til den såkalte spontane spørretimen, der stortingsrepresentantene får anledning til å stille spørsmål som statsråden må svare på uten betenkningstid. Denne har ikke olje- og energiministeren møtt i, tross at strømkrisen har vært høyt på agendaen siden regjeringen tiltrådte.

Nå fremmer altså SV en interpellasjon for å få svar på sine spørsmål fra statsråden. En interpellasjon er en annen form for skriftlig spørsmål, oftest et større spørsmål enn vanlig, der statsråden må svare i løpet av en måned. I tillegg settes det av mer tid til debatt enn ved vanlige skriftlige spørsmål.

– Jeg stiller i spontanspørretimen når jeg blir spurt om det. Det er Statsministerens kontor som har ansvar for å kalle inn. Jeg har vært i den ordinære spørretimen nesten hver onsdag siden jeg tiltrådte og besvart alle spørsmål Stortinget har hatt, er svaret fra olje- og energiministeren selv.

Hun legger også til at hun har deltatt i debatter om strømstøtte både i Stortinget og i mediene.

Mandag oppfordret Stavanger Aftenblad på lederplass statsminister Jonas Gahr Støre til å revurdere Mjøs Persens stilling.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse