Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 februar 2022 09:16
Del på Facebook
Kjøredata fra de to siste årene viser at kvinner bruker mobilen mye mer enn menn mens de kjører, ifølge et forsikringsselskap. Foto: Erik Johansen / NTB
Kjøredata fra de to siste årene viser at kvinner bruker mobilen mye mer enn menn mens de kjører, ifølge et forsikringsselskap. Foto: Erik Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kjøredata fra de to siste årene viser at kvinner bruker mobilen mye mer enn menn mens de kjører, ifølge forsikringsselskapet Fremtind.

– Våre kjøredata fra 2021 viser at kvinner brukte mobilen opp mot dobbelt så mye som menn mens de kjørte. Vi så lignende atferd i 2020, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til Sparebank 1 og DNB.

Datagrunnlaget er fra totalt 77 millioner kjørte kilometer (48 millioner i 2021), og mellom 5.000 og 7.000 aktive brukere av appen Smartbil.

En positiv nyhet er at mange reduserte den farlige mobilbruken fra 2020 til 2021. Totalt er mobilbruken bak rattet redusert med over ti prosent fra 2020 til 2021. Menn har hatt den største reduksjonen, med 16 prosent. Kvinner har også redusert mobilbruken, men bare med åtte prosent.

I utgangspunktet brukte menn telefonen mindre mens de kjørte. Tallene fra 2021 viser at mannlige sjåfører brukte mobilen 36 prosent mindre enn kvinner.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse