Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
08 mars 2022 13:09
Del på Facebook
Bedøvet oppdrettslaks venter på å bli bløgget på samlebåndet. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Bedøvet oppdrettslaks venter på å bli bløgget på samlebåndet. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fiskehelserapporten for 2021 fra Veterinærinstituttet viser at rekordmange laks døde i sjøfasen i fjor. Tilfeller av sykdommen ILA er på nær rekordnivå.

Infeksiøs lakseanemi (ILA) ble i 2021 stadfestet på 25 steder, 2 flere enn i 2020. Man må tilbake til perioden 1989–1992 for å finne et høyere antall ILA-tilfeller enn i fjor.

Annonse
Annonse

Det totale antallet døde laks i sjøfasen var i 2021 på 54 millioner (15,5 prosent). Det er høyere enn året før og høyere enn rekordåret 2019, da algekatastrofen i Nordland og Troms alene tok livet av rundt åtte millioner laks.

– Selv om det gjøres stor innsats i næringen både når det gjelder behandling mot lus og til dels bekjempelse av sykdom, så blir ikke den overordnede situasjonen bedre. Det tyder på at det må tas andre og mer strukturelle grep, sier avdelingsdirektør for fiskehelse og -velferd i Veterinærinstituttet, Edgar Brun.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Årets lyspunkt er en klar nedgang i antall nye tilfeller av pankreassykdom (PD). Det ble i fjor registrert 100 nye PD-tilfeller, mot 158 året før.

Antall tilfeller av hjertesprekk (CMS) er omtrent på nivå med 2020. CMS oppgis oftest som viktigste årsakene til dødelighet i Veterinærinstituttets spørreundersøkelse blant fiskehelsepersonell. Det var også tilfellet i 2019 og 2020.

CMS er ikke meldepliktig og det er ingen offentlig bekjempelsesplan.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse