Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Vidar Holm, fast skribent
Artikkel
15 mars 2022 10:51
Del på Facebook
Fiskebank og Smøla Viking ved Vikan, Smøla. Bilde tatt fra Dyrnesvåg av Vidar Holm.
Fiskebank og Smøla Viking ved Vikan, Smøla. Bilde tatt fra Dyrnesvåg av Vidar Holm.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I går lå de tre Smølabåtene Dyrnesvåg, Fiskebank og Smøla Viking ved Vikan, Smøla.

Snurperen og tråleren Dyrnesvåg skal i dag losse 230 tonn stavsild, etter å ha tatt kvoten på kun to dager.

I slutten av måneden skal Dyrnesvåg ut på fiske etter kolmule.

Smøla Viking, som er Smølas største båt, kom tilbake til hjemkommunene i går etter å ha vært på verkstedopphold og installert slangehåndteringskran. Dermed er båten igjen klar for å tilby sine tjenester i havbruksnæringen med avlusing av laks.

Slangehåndteringskranen er den eneste i sitt slag i verden og er utviklet av SHM Solutions i Molde etter ide og initiativ fra Eines rederi på Smøla. Kranen er utviklet med et spesielt fokus på å ivareta HMS for mannskaper og ansatte på merdkanten. Den har lav løftehøyde av tunge vekter og sikker ankomst ned til vannlinjen for å inspisere ferdig behandlet fisk. Det er også lagt stor fokus på at det skal være umulig å forårsake en rømning under denne prosessen.

Pure Shipping AS og Eines AS er nå ett rederi og har i tillegg tre andre serviceskip innen havbruksbransjen.

Når skipene ikke er operative, har de kaiplass i Dyrnesvågen ved Dyrnes på Smøla.

Fiskebank ligger også til kai. Skipet har hjemmehavn her og skal gå på kolmulefiske om noen dager.

275585510 657657098804938 5472456033391224297 nSmøla Viking til venstre og Dyrnesvåg ved Vikan, Smøla. Foto: Vidar Holm

275692796 692604698543091 525019202758042513 nSmøla Viking, Smølas største fartøy ved Vikan, Smøla. Foto: Vidar Holm

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 22 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse