Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
05 mai 2022 16:28
Del på Facebook
Ett av ekspedisjonsskipene til  National Geographic, National Geographic Resolution ligger til kai i Longyearbyen på Svalbard. I år anløper ingen av disse Smøla. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Ett av ekspedisjonsskipene til  National Geographic, National Geographic Resolution ligger til kai i Longyearbyen på Svalbard. I år anløper ingen av disse Smøla. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I år blir det dessverre ingen cruisebåtanløp på Smøla. Det melder primus motor Sindre Holberg, som i en årrekke har fått ekspedisjonssskip fra National Geographic til å anløpe Smøla og Dyrnesvågen.

«National Geographic Explorer» og »National Geographic Orion» fra Lindblad Expeditions besøkte Smøla i 2017. I 2020 anløp «National Geographic Endurance» til Smøla.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Dessverre må jeg informere om at årets cruiseanløp til Smøla er kansellert, på kort varsel. Dette som en følge av nytolkning av regelverk, som fører til at myndigheter og havn krever at Brattværet/Dyrnes skal være godkjent etter internasjonalt terror- og sikringsregelverk for at gjestene skal få gå på land, kjent som ISPS-koden, skriver Sindre Holberg på Facebook.

– Nærmeste godkjente ISPS-terminal for passasjerskip er i Kristiansund og en godkjenningsprosess tar flere måneder og det umuliggjør både å flytte eller gjennomføre årets anløp. Dette er synd og skjer etter en plutselig nytolkning av regelverket, som gjør at Brattværet skal sikres etter samme regelverk som større havner som Kristiansund eller Rotterdam for den saks skyld. Lindblad har signalisert at de vil komme tilbake om mulig og også andre rederier, så jeg håper å få til en ordning til neste år, sier Holberg videre.

– Krisiansund og Nordmøre Havn ønsker ikke ta kostnad med godkjenning her ute, så første steg er å finne midler til et slikt prosjekt. Vi får se, avslutter Sindre Holberg.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse