Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
21 mai 2019 09:07
Del på Facebook
MS «National Geographic Explorer» ved Dyrnesvågen på Smøla. Foto: Sindre Holberg
MS «National Geographic Explorer» ved Dyrnesvågen på Smøla. Foto: Sindre Holberg
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For sjette året på rad anløper ekspedisjonsskipet MS «National Geographic Explorer» Smøla torsdag den 23. mai, opplyser Kristiansund og Nordmøre Havn i en pressemelding.

Det er det amerikanske rederiet Lindblad Expeditions som står bak cruiset. Lindblad er en ledende aktør på ekspedisjonscruise og opplevelsesreiser.

– «National Geographic Explorer» har vært her hvert år siden 2014. Skipet har med seg 148 passasjerer, i hovedsak amerikanere, sier Sindre Holberg i Cruise Smøla. Holberg har i en årrekke vært primus motor for arbeidet med cruiseanløp til Smøla.

 Natur og foto

Skipet vil ifølge planen ankre opp ved Dyrnes torsdag morgen, og dra videre nordover om ettermiddagen. Det betyr god tid til å oppleve det unike Smøla kan tilby. Gjestene er gjerne over gjennomsnittet opptatt av naturopplevelser og fotografering.

– Vi tilbyr en god del forskjellige aktiviteter. Bærebjelken med besøk og værvandring på det gamle fiskeværet Brattværet er selvfølgelig med. Busstur og omvisning på Veiholmen likeså. Noen vil sette kursen opp Dyrnesdalen på vandring opp mot Dyrnesvatnet og turboka der, sier Holberg.

Det er også mulighet for både fisketur og kajakkpadling. Nytt av året er tilbud om havørnsafari.

– Dette har blitt tatt godt imot og vi ser frem til å vise frem den flotte havørnbestanden på Smøla, sier Holberg.

Anløpet til Smøla er en del av et 17 dagers cruise til de norske fjordene og Svalbard.

Cruiset starter i Bergen og skal også innom Lofoten, før Svalbard-regionen skal utforskes i fem hele dager.

MS «National Geographic Explorer» var tidligere et hurtigruteskip og seilte under navnet MS «Midnatsol» i perioden 1982 til 2003. Fra 2005 til 2007 gikk skipet igjen i hurtigrutetrafikk under navnet MS «Lyngen». I 2007 ble hun solgt og ombygd til cruiseskip. I 2008 fikk hun navnet «National Geographic Explorer».

I vekst

– Ekspedisjonscruise er en nisje i vekst. Dette er gjerne kjøpesterke passasjerer som er på jakt etter urørt natur og helt unike opplevelser. Størrelsen og utformingen på fartøyene gjør at de kan besøke destinasjoner og områder som de større skipene ikke har mulighet til, sier markedsansvarlig Erika Indergaard i Kristiansund og Nordmøre Havn.

Havneselskapet rigger seg for å møte utviklingen i cruisebransjen.

– Vi jobber med å bygge opp både Smøla og Hitra som attraktive destinasjoner for små cruiseskip og ekspedisjonsskip. Smøla har hatt noen få anløp hvert år helt siden Sindre Holberg tok initiativ til å få cruiseskip til Smøla. Vi bygger videre på hans flotte arbeid, og jobber aktivt for at flere rederi skal få opp øynene for denne perlen. Det samme gjelder Hitra. Der har man nå brukt tid på å bygge opp et profesjonelt utfluktstilbud tilpasset cruisegrupper, og vi er spent på hvilket cruiseskip som blir det første til denne destinasjonen, sier Indergaard.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse