Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
21 mai 2019 09:07
Del på Facebook
MS «National Geographic Explorer» ved Dyrnesvågen på Smøla. Foto: Sindre Holberg
MS «National Geographic Explorer» ved Dyrnesvågen på Smøla. Foto: Sindre Holberg
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For sjette året på rad anløper ekspedisjonsskipet MS «National Geographic Explorer» Smøla torsdag den 23. mai.

Det er det amerikanske rederiet Lindblad Expeditions som står bak cruiset. Lindblad er en ledende aktør på ekspedisjonscruise og opplevelsesreiser.

– «National Geographic Explorer» har vært her hvert år siden 2014. Skipet har med seg 148 passasjerer, i hovedsak amerikanere, sier Sindre Holberg i Cruise Smøla. Holberg har i en årrekke vært primus motor for arbeidet med cruiseanløp til Smøla.

 Natur og foto

Skipet vil ifølge planen ankre opp ved Dyrnes torsdag morgen, og dra videre nordover om ettermiddagen. Det betyr god tid til å oppleve det unike Smøla kan tilby. Gjestene er gjerne over gjennomsnittet opptatt av naturopplevelser og fotografering.

– Vi tilbyr en god del forskjellige aktiviteter. Bærebjelken med besøk og værvandring på det gamle fiskeværet Brattværet er selvfølgelig med. Busstur og omvisning på Veiholmen likeså. Noen vil sette kursen opp Dyrnesdalen på vandring opp mot Dyrnesvatnet og turboka der, sier Holberg.

Det er også mulighet for både fisketur og kajakkpadling. Nytt av året er tilbud om havørnsafari.

– Dette har blitt tatt godt imot og vi ser frem til å vise frem den flotte havørnbestanden på Smøla, sier Holberg.

Anløpet til Smøla er en del av et 17 dagers cruise til de norske fjordene og Svalbard.

Cruiset starter i Bergen og skal også innom Lofoten, før Svalbard-regionen skal utforskes i fem hele dager.

MS «National Geographic Explorer» var tidligere et hurtigruteskip og seilte under navnet MS «Midnatsol» i perioden 1982 til 2003. Fra 2005 til 2007 gikk skipet igjen i hurtigrutetrafikk under navnet MS «Lyngen». I 2007 ble hun solgt og ombygd til cruiseskip. I 2008 fikk hun navnet «National Geographic Explorer».

I vekst

– Ekspedisjonscruise er en nisje i vekst. Dette er gjerne kjøpesterke passasjerer som er på jakt etter urørt natur og helt unike opplevelser. Størrelsen og utformingen på fartøyene gjør at de kan besøke destinasjoner og områder som de større skipene ikke har mulighet til, sier markedsansvarlig Erika Indergaard i Kristiansund og Nordmøre Havn.

Havneselskapet rigger seg for å møte utviklingen i cruisebransjen.

– Vi jobber med å bygge opp både Smøla og Hitra som attraktive destinasjoner for små cruiseskip og ekspedisjonsskip. Smøla har hatt noen få anløp hvert år helt siden Sindre Holberg tok initiativ til å få cruiseskip til Smøla. Vi bygger videre på hans flotte arbeid, og jobber aktivt for at flere rederi skal få opp øynene for denne perlen. Det samme gjelder Hitra. Der har man nå brukt tid på å bygge opp et profesjonelt utfluktstilbud tilpasset cruisegrupper, og vi er spent på hvilket cruiseskip som blir det første til denne destinasjonen, sier Indergaard.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse