Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
19 juli 2022 10:32
Del på Facebook
Lav vannstand i magasinene har ført til lavere kraftproduksjon i 2. kvartal i år. Her fra juni i  Zakariasdammen, som demmer opp Zakariasvatnet i Tafjord i Fjord kommune i Møre og Romsdal. Dammen er hovedmagasin for Tafjord Kraft AS.Foto: Halvard Alvik / NTB
Lav vannstand i magasinene har ført til lavere kraftproduksjon i 2. kvartal i år. Her fra juni i  Zakariasdammen, som demmer opp Zakariasvatnet i Tafjord i Fjord kommune i Møre og Romsdal. Dammen er hovedmagasin for Tafjord Kraft AS.Foto: Halvard Alvik / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kraftproduksjonen var 7 prosent lavere i 2. kvartal i år enn i samme periode i fjor. Mindre vann i magasinene får skylden.

Produksjonen av kraft var på 33,4 TWh i 2. kvartal 2022, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Dette innebærer et fall på 7,0 prosent, men fra det som var et rekordhøyt nivå året før.

Vindkraftproduksjonen har økt kraftig i Norge de siste årene, men det er fortsatt vannkraften som dominerer. Nedgangen i den totale produksjonen skyldes derfor lavere vannkraftproduksjon.

– Dette kan ses i sammenheng med lavere fyllingsgrad i vannmagasinene i forhold til samme periode i 2021, skriver SSB.

Vannkraft utgjorde 90,3 prosent av den totale kraftproduksjonen 2. kvartal, mens varme- og vindkraft utgjorde henholdsvis 1,6 og 8,1 prosent.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse