Røde Kors og Redningsselskapet taper penger på hvert eneste oppdrag. Til tross for frivillige som jobber gratis, gjør drivstoffprisene at redningsbåtene sliter.
– Det er veldig frustrerende. Vi trenger trening for å opprettholde sikkerheten og kvaliteten på det vi gjør. På sikt vil dette kunne få alvorlige konsekvenser, sier korpsleder for Arne Magnus Berge Tjøme og Hvasser Røde Kors til NRK.
Redningsbåten på Tjøme bruker 250 liter diesel i timen når den går med full hastighet. Med et forsiktig anslag med en dieselpris på 20 kroner, blir prislappen 5.000 kroner per time. Det er mer enn hele taksten Røde Kors får dekket av staten, som ifølge Berge er 4.750 kroner i timen.
I tillegg kommer utgifter til materiell, vedlikehold og øvelseskjøring.
– Vi reiser fortsatt ut på alle oppdrag. Det gjelder både ren sjøredning og de som må kjøres til sykehus for å få hjelp der, men hvert oppdrag gjør at vi taper penger, sier Berge.
Statssekretær i Finansdepartementet, Lotte Grepp Knutsen (Ap), sier at eventuelle tiltak rundt drivstoffpriser vil bli vurdert i forbindelse med statsbudsjettet neste år.
(©NTB)