Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 juli 2022 21:13
Del på Facebook
Redningsselskapet og Røde Kors mener at de høye drivstoffprisene på sikt vil kunne få alvorlige konsekvenser for redningsbåtene.Foto: Lise Åserud / NTB
Redningsselskapet og Røde Kors mener at de høye drivstoffprisene på sikt vil kunne få alvorlige konsekvenser for redningsbåtene.Foto: Lise Åserud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Røde Kors og Redningsselskapet taper penger på hvert eneste oppdrag. Til tross for frivillige som jobber gratis, gjør drivstoffprisene at redningsbåtene sliter.

– Det er veldig frustrerende. Vi trenger trening for å opprettholde sikkerheten og kvaliteten på det vi gjør. På sikt vil dette kunne få alvorlige konsekvenser, sier korpsleder for Arne Magnus Berge Tjøme og Hvasser Røde Kors til NRK.

Redningsbåten på Tjøme bruker 250 liter diesel i timen når den går med full hastighet. Med et forsiktig anslag med en dieselpris på 20 kroner, blir prislappen 5.000 kroner per time. Det er mer enn hele taksten Røde Kors får dekket av staten, som ifølge Berge er 4.750 kroner i timen.

I tillegg kommer utgifter til materiell, vedlikehold og øvelseskjøring.

Annonse
Annonse

– Vi reiser fortsatt ut på alle oppdrag. Det gjelder både ren sjøredning og de som må kjøres til sykehus for å få hjelp der, men hvert oppdrag gjør at vi taper penger, sier Berge.

Statssekretær i Finansdepartementet, Lotte Grepp Knutsen (Ap), sier at eventuelle tiltak rundt drivstoffpriser vil bli vurdert i forbindelse med statsbudsjettet neste år.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse