Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 juli 2022 21:13
Del på Facebook
Roger Klokset etter et lukket møte klokken ti torsdag mellom medlemmene i Norske SAS-flygeres forbund (LO) og SAS Norge Flygerforening (Parat) på Gardermoen. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Roger Klokset etter et lukket møte klokken ti torsdag mellom medlemmene i Norske SAS-flygeres forbund (LO) og SAS Norge Flygerforening (Parat) på Gardermoen. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SAS-pilotene ble torsdag informert om detaljene i avtalen med SAS. Snart må pilotene bestemme seg for om de vil gå med på avtalen.

Forhandlingslederne Roger Klokset og Jan Levi Skogvang fikk stående applaus fra SAS-piloter på et lukket orienteringsmøte på Gardermoen torsdag formiddag, melder E24.

Annonse
Annonse

De er ledere for de to norske pilotforeningene som meklet med SAS og fortalte torsdag pilotene om den nye avtalen og konsekvensene av den. Etter møtet sa Klokset at ikke alt ble tatt godt imot.

– Forverringene av vilkår, spesielt det som går på arbeidstid og tvungen sesongdeltid, er selvfølgelig ikke noe som blir godt mottatt. Det er heller ingen som liker å gå ned i lønn i en periode med ganske høy inflasjon, så det har vært en bitter pille å svelge. Det er det ingen tvil om, sier Klokset til Dagbladets Børsen.

Annonse
Annonse

– Samtidig er de glade for at vi har sikret tariffavtalene våre, at vi har sikret arbeidsplassene og sikret reansettelsesretten til de ansatte, fortsatte han.

Pilotene har nå to uker på seg til å sette seg inn i avtalen og stemme i en digital uravstemning. Både Skogvang og Klokset har sagt at de ikke kan garantere for at avtalen blir akseptert av medlemmene.

Pilotforeningene fikk gjennomslag på punktet om gjenansettelse for piloter som mistet jobben under pandemien. De gikk med på å jobbe 60-timersuker og nedgang i lønn.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse