Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 august 2022 10:17
Del på Facebook
Det er dette skipet, Hurtigruten Richard With, som har gått på grunn. Arkivfoto: Foto: Gorm Kallestad / NTB
Det er dette skipet, Hurtigruten Richard With, som har gått på grunn. Arkivfoto: Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ingen ble skadd da Hurtigruteskipet Richard With gikk på grunn ytterst i Sognefjorden fredag. Skipet har nå løsnet, opplyser Hurtigruten i en oppdatering.

– Jeg er glad for at skipet har kommet seg trygt løs og at det ser ut til at situasjonen har løst seg bra. Nå skal skipet til verft for å utbedre de mindre skadene. Vi vil rette en stor takk til alle som har bidratt og samarbeidet godt gjennom dagen, både på og av skipet, sier Gerry Larsson-Fedde, leder for marine operasjoner i Hurtigruten Norge i en oppdatering.

Annonse
Annonse

MS Richard With løsnet fra grunn med høyvannet. Skipet vil seile til verft for reparasjoner.

Grunnstøtte

Like før klokka 9 mistet Hurtigruteskipet fart og grunnstøtte i Steinsundet ytterst i Sognefjorden, ifølge data fra Kystverket.

Ingen ble skadd, og det er ikke rapportert om at skipet tar inn vann, opplyste Anja Bakken i Hovedredningssentralen (HRS) til NTB tidligere i dag.

Skadeomfanget er begrenset, med en mindre skade på skipets bulb og fremre ballasttank. Det er ikke påvist noen lekkasje av miljøskadelig materiale fra skipet, skrev Hurtigruten rundt klokken 14.30.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Hurtigruteskipet var på vei til Bergen etter et opphold på Myklebust Verft på Gurskøy på Sunnmøre. Om bord var et mannskap på 53, i tillegg til 14 personer som gjorde etterarbeid fra verftsoppholdet.

Systemfeil

Årsaken til at MS Richard With grunnstøtte var en teknisk systemfeil som førte til at skipet midlertidig mistet styring.

– Det var aldri noen fare for liv og helse. Situasjonen kom raskt under kontroll, fortalte pressekontakt Martin Henriksen i Hurtigruten Norge i en pressemelding.

Arbeidet på stedet ble ledet fra Kystvaktskipet KV Bergen.

MS Richard With ble bygget i 1993 og har en kapasitet på 590 passasjerer. Det er 122 meter langt og 23 meter bredt. Skipet er oppkalt etter Hurtigrutens grunnlegger.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse