Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
NTB
Artikkel
NTB
05 august 2022 10:17
Del på Facebook
Det er dette skipet, Hurtigruten Richard With, som har gått på grunn. Arkivfoto: Foto: Gorm Kallestad / NTB
Det er dette skipet, Hurtigruten Richard With, som har gått på grunn. Arkivfoto: Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ingen ble skadd da Hurtigruteskipet Richard With gikk på grunn ytterst i Sognefjorden fredag. Skipet har nå løsnet, opplyser Hurtigruten i en oppdatering.

– Jeg er glad for at skipet har kommet seg trygt løs og at det ser ut til at situasjonen har løst seg bra. Nå skal skipet til verft for å utbedre de mindre skadene. Vi vil rette en stor takk til alle som har bidratt og samarbeidet godt gjennom dagen, både på og av skipet, sier Gerry Larsson-Fedde, leder for marine operasjoner i Hurtigruten Norge i en oppdatering.

MS Richard With løsnet fra grunn med høyvannet. Skipet vil seile til verft for reparasjoner.

Grunnstøtte

Like før klokka 9 mistet Hurtigruteskipet fart og grunnstøtte i Steinsundet ytterst i Sognefjorden, ifølge data fra Kystverket.

Ingen ble skadd, og det er ikke rapportert om at skipet tar inn vann, opplyste Anja Bakken i Hovedredningssentralen (HRS) til NTB tidligere i dag.

Skadeomfanget er begrenset, med en mindre skade på skipets bulb og fremre ballasttank. Det er ikke påvist noen lekkasje av miljøskadelig materiale fra skipet, skrev Hurtigruten rundt klokken 14.30.

annonse

Hurtigruteskipet var på vei til Bergen etter et opphold på Myklebust Verft på Gurskøy på Sunnmøre. Om bord var et mannskap på 53, i tillegg til 14 personer som gjorde etterarbeid fra verftsoppholdet.

Systemfeil

Årsaken til at MS Richard With grunnstøtte var en teknisk systemfeil som førte til at skipet midlertidig mistet styring.

– Det var aldri noen fare for liv og helse. Situasjonen kom raskt under kontroll, fortalte pressekontakt Martin Henriksen i Hurtigruten Norge i en pressemelding.

Arbeidet på stedet ble ledet fra Kystvaktskipet KV Bergen.

MS Richard With ble bygget i 1993 og har en kapasitet på 590 passasjerer. Det er 122 meter langt og 23 meter bredt. Skipet er oppkalt etter Hurtigrutens grunnlegger.

(©NTB)

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 14 timer siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Terje SundsbøApropos... stenging og utsettelser... Lest dette? ---->  https://www.smp.no/nyheter/i/ab3PKL/har-faatt-beskjed-om-aa-utsette-moereaksen-neppe-oppstart-foer-etter-2025
Terje Sundsbø 4 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Anne Mari SandshamnJeg ser du viser til at Oslofjordtunnelen stenges ofte pga. hendelser i tunnelen. Det er ikke rart – men den ...
Det som Hofseth skriver her, er så logisk og klokkeklart at alle ser fornuften i det.Prosjektet Borgundfjord- og Veddetunnelen er ...
Anne Mari Sandshamn 5 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Terje SundsbøSi ikke det du, her er den mest berømte.. Og neida, ikke nødvendigvis av innsig av vann, men dog... 300 ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Anne Mari SandshamnJeg tror det skjer oftere at veier oppe i dagen blir stengt pga. mye vann/flom enn at undersjøiske tunneler stenges ...
Anne Mari Sandshamn 6 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
Ser jo med klarhet nå, etter siste uværet , hvor rammet en kanbli av uvær - i undersjøiske tuneller! Tenker ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte