Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 september 2022 10:23
Del på Facebook
Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) får krass kritikk av Virke. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) får krass kritikk av Virke. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) får krass kritikk, men det skal være NHO som har satt seg på bakbeina i strømstøtteprosessen.

Virke kritiserte onsdag Vestre for dårlig kommunikasjon og uholdbar lav fart når det gjelder å få på plass en ordning om strømstøtte for bedrifter.

Annonse
Annonse

– Hva i alle dager er det som skjer, sier direktør for samfunnspåvirkning i Virke Stian Sigurdsen til DN.

Den siste tiden har LO, NHO og Virke hatt flere lukkede møter med regjeringen og næringsminister Jan Christian Vestre.

Sist gang de møttes, var fredag i forrige uke. Da ble et forslag lagt fram, som ifølge DNs kilder hovedsakelig består av en lånegarantiordning der staten tar mesteparten av risikoen for lånene. I tillegg skal støtte til enøktiltak være en del av pakken.

Siden har det stått stille på møtefronten.

– Frustrerende

– Det var veldig tydelig på fredag, da vi fikk presentert en skisse, at vi er avhengige av fart for å få til noe. Alle må være løsningsorienterte. Nå har hele prosessen stoppet, uten at vi vet hvorfor. Det er frustrerende, sier Sigurdsen, som påpeker at Virke var klare til et møte tirsdag morgen.

Ifølge Dagbladet er det imidlertid ikke regjeringen, men NHO som har satt seg på bakbeina.

Etter det NTB forstår, jobbes det nå på høygir for å få NHO til å gi tommel opp.

Kommunikasjonsdirektør Nina Kraugerud Ertzaas i NHO har følgende kommentar:

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Spørsmål om hvilke møter det kalles inn til, må rettes til Nærings- og fiskeridepartementet. For NHO er det avgjørende å få på plass et direkte tilskudd som hjelper de bedriftene som ikke lenger klarer å betale de ekstreme strømregningene. Dette har vi sagt hele tiden, og det står vi fast ved.

Etter det NTB kjenner til, ligger det nå en ordning med søkbar direktestøtte til bedrifter som sliter særlig tungt med strømprisene, på bordet.

Det er imidlertid kriteriene for å kunne søke støtte, som skal være stridens kjerne.

I tillegg skal det være enighet om at deler av eventuelle lån skal kunne konverteres til tilskudd dersom bedriftene oppfyller kriterier for energisparing.

Ingen avklaring

NTB var selv i kontakt med departementet onsdag. Da var det fortsatt ingen avklaring på når det neste møtet blir.

Selv forklarer Vestre den trege prosessen slik:

– Noen skisser har blitt forkastet underveis, mens nye ideer har kommet til. Vi er opptatt av å gjøre dette grundig, slik at tiltakene blir så treffsikre som mulig. Det krever en del utredning underveis, sier han.

Etter det NTB har grunn til å tro, har det vært næringsministerens ønske å få en avtale på plass før det ekstraordinære stortingsmøtet om kraftsituasjonen på mandag.

– Jeg jobber fremdeles for at vi skal presentere tiltak for næringslivet i løpet av september, og at det skal komme de mest utsatte bedriftene til hjelp allerede i høst, sier Vestre.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse