Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 november 2022 21:45
Del på Facebook
Det er ikke helt klart hvem som reelt skal drive luftambulansen framover. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB
Det er ikke helt klart hvem som reelt skal drive luftambulansen framover. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høyre mener det er uheldig at ukjente eiere er i ferd med å overta luftambulansetjenesten i Norge. Også flere andre partier ber om svar fra regjeringen.

– Det er uheldig at man har havnet i en situasjon der man ikke vet hvem som er reelle eiere av et selskap som drifter kritisk viktige tjenester på oppdrag for fellesskapet, sier Tone Trøen (H), som er leder av helsekomiteen på Stortinget til Dagens Næringsliv.

Annonse
Annonse

Samtidig peker hun på at Babcock, som driver tjenesten, driver redningstjenester i flere land. I tillegg er de nye eierne, fondsforvalterne Ancala, underlagt britiske regler.

– Nok en gang får vi bekreftet hvorfor en så grunnleggende tjeneste som luftambulanse bør være en offentlig driftet tjeneste. Vi er helt avhengig av at vi trygge på at disse tjenestene leverer, sier SVs helsepolitiske talsperson Marian Hussein.

Annonse
Annonse

– Frp er ikke skeptiske til at utenlandske selskaper kan ha eierskap i Norge, men når det kommer til kritiske samfunnstjenester som er en del av beredskapen vår, så må vi sørge for kontroll og forsikre oss at tjenestene er gode nok, uavhengig av hvem som eier og driver dem, sier Morten Wold (Frp).

DN skrev fredag at Babcock, som driver luftambulanse i Norge fram til 2025, har solgt virksomheten til britiske Ancala Partners. Disse skal ta over driften i løpet av året, men den reelle eieren er ukjent. Luftambulansetjenesten har hyret advokatfirmaet Bahr til å gjøre en risikovurdering. I bestillingen skriver de blant annet at de er svært opptatt av at de nye eierne ikke står på noen sanksjonsliste eller har tilknytning til Russland.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse