Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
14 januar 2023 10:07
Del på Facebook
Nordmenn tok færre handleturer til Sverige i fjor, til tross for at grensene var åpne igjen etter større restriksjoner gjennom pandemien. Foto: Torstein Bøe / NTB
Nordmenn tok færre handleturer til Sverige i fjor, til tross for at grensene var åpne igjen etter større restriksjoner gjennom pandemien. Foto: Torstein Bøe / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tall fra DNB viser at nordmenns grensehandling fortsatt er betydelig lavere enn før pandemien, til tross for at grensene igjen er åpne for trafikk.

I 2022 handlet nordmenn for 9,2 milliarder kroner på dagstur til Sverige, og det ble utført 5,2 millioner turer over grensen.

Annonse
Annonse

Men selv med åpne grenser til söta bror tok langt færre nordmenn harrytur til Sverige i fjor.

Antall dagsturer var 24 prosent lavere i 2022 sammenlignet med 2019, og uten justering for inflasjon endte beløpet fortsatt 16 prosent under.

Velger lokalt

– Lokalt næringsliv har vært dyktig til å omstille seg gjennom pandemien, en periode hvor mange nordmenn fikk øynene opp for nye utsalgssteder i nærheten av der de bor, sier Rasmus Figenschou, som er leder for alle små og mellomstore bedrifter i DNB.

Han tror nedgangen skyldes at nordmenn har blitt flinkere til å støtte opp om lokalt næringsliv og i større grad ser verdien av lokale butikker.

– Dette er både bra for arbeidsplassene våre, for verdiskapning og for det løpende tilbudet til kundene langs grensen, sier Figenschou.

Annonse
Annonse

Dyrere enn før

Det var heller ingen tegn til at flertallet av nordmenn lot seg friste av full tobakkskvote før festivitetene i julen. Selv julehandelen ble i hovedsak lagt igjen i Norge.

Direktør for datatransformasjoner i DNB, Ine Oftedahl, tror dette skyldes høyere drivstoffpriser og endring av alkohol- og tobakkskvoter. I tillegg har prisveksten på matvarer vært høyere i Sverige enn i Norge.

– Kunder bosatt i kommuner nær grensen handler i større grad som de pleide. De med en viss avstand til grensen reduserer betydelig mer, hvilket styrker vår hypotese om at kundene er bevisst på hvordan drivstoffpriser og inflasjon påvirker det store regnestykket, sier Oftedahl.

Flest fra Viken fylke

Det er derfor den høyeste inntektsgruppen som totalt sett legger igjen mest penger i Sverige, men likevel endte den laveste lønnsgruppen nærmest sin egen normal fra 2019 ved årsslutt.

De aller fleste grenseturene ble tatt av folk bosatt i Viken fylke, som geografisk ligger nær svenskegrensa.

Befolkningen i Viken står for halvparten av antallet dagsturer i 2022, og 19 prosent av befolkningen i fylket mellom 18 og 79 år tok en eller flere turer til Sverige i løpet av 2022.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse