Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
27 mars 2023 10:09
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ekstra rundturer med FRAM Ekspress mellom Kristiansund og Hjelset, og et forsterket tilbud på linje 714 mellom Molde og Hjelset/Kleive, skriver Møre og Romsdal fylkeskommune.

Det er forslaget fra fylkeskommunedirektøren for å bedre kollektivtilbudet fra våren 2025 når det nye Sykehuset Nordmøre og Romsdal på Hjelset står ferdig.

Annonse
Annonse

Samferdselutvalget får saken til behandling onsdag 29. mars. Saken skal deretter til behandling i fylkesutvalget 13. april og til endelig avgjørelse i fylkestinget 24. april.

Rapport om kollektivbetjening

På oppdrag fra FRAM har rådgivningsselskapet Strategisk Ruteplan AS, i samarbeid med Rambøll, utarbeide en rapport som omhandler hva transportbehovet til det nye sykehuset vil være fra Molde og Kristiansund, og hva en hensiktsmessig kollektivbetjening vil være. Av rapporten går det fram at ansatte vil være den viktigste målgruppen for rutetilbudet. Data fra Helse Møre og Romsdal viser at fordelingen av ansatte er 2/3 fra Molde og 1/3 fra Kristiansund.

Annonse
Annonse

Styrker to linjer

I rapporten er det lagt fram tre alternative løsninger for kollektivtilbudet til sykehuset, og anbefalingen er å styrke disse avgangene når sykehuset står ferdig:

  • Linje 714 (Molde–Hjelset/Kleive): Et oppgradert rutetilbud som tar utgangspunkt i start/slutt på arbeidsskiftene. Arbeidsrutene starter fra dagens Molde sykehus. Avgangstidene på linje 714 blir endret slik at linje 100 (FRAM Ekspress Kristiansund–Molde–Ålesund–Volda) og 714 ikke har parallelle avganger, som gir en høyere frekvens på strekningen Molde–Hjelset.
  • Linje 100 Kristiansund–Hjelset (–Molde): Ekstra rundturer på linje 100 må tilpasses arbeidsstart- og slutt på sykehuset (Kristiansund–Hjelset). Det kan være aktuelt å sette inn en til to ekstra avganger fra Kristiansund om morgenen, og tilsvarende tilbake om ettermiddag. Det bør vurderes å forlenge de ekstra avgangene til Molde dersom dette kan bli tilpasset på en god måte.

Tilpassede arbeidstiden for ansatte

Styrkelsen av de to linjene «vil gi et kollektivtilbud som er tilpassede arbeidstiden for ansatte, og kan bidra til å oppnå økt markedsandel og nå mål om transportmiddelfordeling», skriver fylkeskommunedirektøren i saksfremlegget.

Fylkeskommunedirektøren foreslår at ruteendringen på linje 714 blir gjennomført som planlagt innenfor allerede vedtatt økning i budsjettramme på 12 mill. kroner. Økt produksjon på linje 100 blir lagt inn i budsjett- og økonomiplan for 2024–2027 med en årlig økt kostnadsramme på 5 mill. kroner fra og med åpning av sykehuset.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse