Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 april 2023 10:21
Del på Facebook
Forbrukerrådet er bekymret for at barn og unge drikker stadig mer energidrikk. De ber om at det innføres 16-års aldersgrense. Foto: Heiko Junge / NTB
Forbrukerrådet er bekymret for at barn og unge drikker stadig mer energidrikk. De ber om at det innføres 16-års aldersgrense. Foto: Heiko Junge / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forbrukerrådet er utålmodige etter å få aldersgrense på energidrikker, men regjeringen vil foreløpig kun vurdere det.

– Dette er et produkt som ikke er ment for barn, da bør det heller ikke selges til barn, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Hun reagerer etter at helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol (Ap) la fram Folkehelsemeldingen fredag.

Salget av energidrikk har økt betydelig de siste årene: I 2019 ble det solgt 41 millioner liter, mens i fjor var salget 73 millioner liter. Det er også utviklet flere varianter, og energidrikk selges i større bokser.

– Innføring av lovpålagt 16-års aldersgrense vil være et målrettet, effektivt og nødvendig tiltak, som flere andre land allerede har innført, sier Blyverket.

Bekymret for de yngste

Utviklingen er bekymringsfull, mener regjeringen. Men den vil foreløpig ikke foreslå at det skal innføres aldersgrense. I stedet sier Kjerkol at det er noe de vil se nærmere på.

– Det er nøyaktig det samme som ble sagt i 2019, siden da er salget av energidrikk nær doblet. Forbrukerrådet hadde forventet at regjeringen nå tok grep og kom med en avklaring på at de vil innføre en aldersgrense for kjøp av energidrikk, sier Blyverket.

Forbrukerrådet er særlig bekymret over bruken hos de yngste. Barn er i gjennomsnitt 12,5 år gamle når de prøver energidrikk første gang. Gutter starter tidligere enn jenter, viser Forbrukerrådets kartlegging fra 2021.

Økningen er også størst blant jenter og i de yngste aldersklassene, ifølge Forbrukerrådets tall. Én av fire i alderen ti-tolv år som drikker energidrikk, sier de gjør det hver uke, ifølge kartleggingen.

– Når vi vet at stadig flere yngre etablerer seg som forbrukere, og bransjens selvregulering overhodet ikke fungerer, trenger vi en aldersgrense for kjøp av energidrikk, sier Blyverket.

Annonse
Annonse

Mener selvregulering er altfor svakt

For tre år siden ble det innført en maksgrense for hvor mye koffein energidrikk kan inneholde.

I tillegg er energidrikker omfattet av ordningen Matbransjens faglige utvalg, og bransjen har frivillig inngått en avtale som gjelder markedsføring. Men Forbrukerrådet har tidligere kritisert intensjonsavtalen for å være et altfor svakt virkemiddel.

Det er naivt å tro at bransjens egen selvregulering vil være tilstrekkelig når energiprodusenter sitter i Matbransjens faglige utvalg, mener Blyverket.

Kjerkol vil ha oppdatert anbefaling

Kjerkol viser til at Folkehelsemeldingen nå går videre til Stortinget, der man skal diskutere hvor strenge virkemidler skal være.

Grunnen til at hun ikke nå vil foreslå aldersgrense, hviler på Mattilsynets vurdering fra 2019. Den gang ble aldersgrense utredet, men ikke anbefalt, sier hun.

– Vi har regulert disse varene gjennom at koffeininnholdet må begrenses, sier Kjerkol til NTB.

Mattilsynet og Folkehelseinstituttet har fått nye oppdrag for å se på målrettede tiltak for å begrense skadevirkninger av energidrikker. Aldersgrense kan være en mulighet.

– Nå vil vi få oppdaterte anbefalinger. Da må vi se på det på nytt, sier hun.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse