Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 april 2023 14:56
Del på Facebook
Nordlyset, her fotografert fra Sørtinden på Kvaløya ved Tromsø, er ett av de store trekkplastrene som drar turister til Norge.Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB
Nordlyset, her fotografert fra Sørtinden på Kvaløya ved Tromsø, er ett av de store trekkplastrene som drar turister til Norge.Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB

Naturen er et av de største trekkplastrene for Norge som reisemål. Tidligere Venstre-leder Trine Skei Grande vil at turistene skal betale for å ta vare på den.

Landet vårt har mange reisemål som er unike i verdenssammenheng. Nordlys og midnattssol kan gi selv de mest reiseglade en ekstasefølelse. Men turistene må være med på å ta regninga for å bevare norsk natur og kultur, mener Grande.

Annonse
Annonse

Hun har ledet arbeidet med en offentlig utredning om norske reisemål for en bærekraftig framtid.

– Vi foreslår blant annet turistene som kommer inn i landet, betaler en liten sum i fellesgodefinansiering. Dette kan være en liten sum som betales ved grensepassering, enten man kommer via bil, fly eller til havs, sier Grande til NTB.

Utvalget peker på at reiselivet er viktig for å utvikle gode samfunn å bo i. Det bidrar til et mangfold av tilbud, som til sammen gjør lokalsamfunn over hele landet mer attraktive, både for fastboende og besøkende.

Likevel påpeker utvalget at med økt forekomst av turister til landet, fører det med seg flere utfordringer med hensyn til å sikre en bærekraftig reisemålsutvikling.

Derfor foreslår de en slik fellesgodefinansiering, eller rettere sagt turistskatt på folkemunne, for turister som vil feriere i Norge.

Anbefaler turistskatt

– Vi mener at de som besøker Norge, skal være med på å ta vare på natur- og kulturgodene som de har glede av. Utvalget anbefaler at det innføres et nasjonalt besøksbidrag som skal forvaltes regionalt og lokalt. Det er viktig at en ordning med besøksbidrag sikrer fellesgodefinansiering over hele landet, og ikke bare i pressområdene, sier Grande til NTB.

Som følge av at flere velger å feriere i Norge, får stadig flere norske kommuner utfordringer med å sikre en miljøvennlig reisemålsutvikling, mener utvalget. Det vil regjeringen nå gjøre noe med.

– Regjeringen er opptatt av å legge til rette for et mer bærekraftig og lønnsomt reiseliv. Næringen trenger gode og stabile rammer for å skape helårlige arbeidsplasser over hele landet, sier næringsminister Jan Christian Vestre (Ap).

Mange tilreisende kan gi mer forurensing og søppel, skade naturen og skape kø og trengsel, viser utredningen. Det kan igjen føre til at de besøkende får en dårligere opplevelse, og det kan gå ut over trivselen til de fastboende, slår rapporten fast.

– Det er viktig at kommunene tar et større ansvar for en bærekraftig utvikling av sine reisemål. Besøksstrategier må forankres i kommunenes planverk og utvikles i dialog med myndigheter, næringen og lokalsamfunnet, sier Skei Grande.

Kan bli interessekonflikter

Den økte tilstrømningen av turister kan føre til interessekonflikter mellom næringsinteresser og lokalbefolkning, kommer det fram av utredningen som ble overlevert til næringsministeren.

Annonse
Annonse

– Utvalget har gjort en bred og faglig gjennomgang av utfordringene som norske reisemål står overfor. Rapporten vil bidra til utformingen av regjeringens handlingsplan for reiselivet og gi et viktig grunnlag for reisemålsutviklingen i norske kommuner, sier næringsminister Vestre.

NOU-en er laget på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet og sendes nå på høring. Fristen for å sende innspill er 30. juni.

– Utgiftene må finansieres på et vis

Utvalgsleder Skei Grande frykter ikke at turistene slutter å feriere i Norge.

– Norge har et rikt reiseliv, med sin spektakulære natur og spennende byer. Derfor vil en liten sum ved grensepassering utgjøre mye, i et bærekraftsperspektiv.

– Hvorfor skal turistene ta regninga?

– Fordi turistene er med på å bruke veiene, forurense og forsøple for å nevne noe. Dette må finansieres på et vis, og derfor har vi hentet inspirasjon fra mange andre europeiske land, som har en lignende ordning. Utvalget tror at en fellesgodefinansiering vil være den beste løsningen for å sørge for et mer bærekraftig reiseliv i Norge.

Frp kritisk til turistskatt

Fremskrittspartiets stortingsrepresentant Sivert Bjørnstad er kritisk til forslaget om ny turistskatt.

– Dette forslaget vil gjøre det mindre attraktivt å komme til Norge som turist. Norge er allerede svært dyrt og har fra før høyere skatter og avgifter enn sammenlignbare land, sier Bjørnstad til NTB.

Han understreker at turister inn til Norge er viktig, og at dette skaper arbeidsplasser i distriktet.

– Likevel vil et slikt grep vil sannsynligvis føre til at færre turister kommer, ikke flere, sier Bjørnstad.

Svanemerket og NHO Reiseliv er positive til forslagene, men NHO vil avvente en konkret løsning.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse