Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
02 mai 2023 21:24
Del på Facebook
Flere skip skal bygges på norske verft, er planen til regjeringen. Foto: Halvard Alvik / NTB
Flere skip skal bygges på norske verft, er planen til regjeringen. Foto: Halvard Alvik / NTB

75 millioner kroner skal gå til en eksportsatsing for den maritime næringen over tre år, slik at det bygges flere skip i Norge.

Det kommer i tillegg til ti andre tiltak for å øke eksporten, skriver VG.

Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) sier pengene skal komme i et offentlig/privat samarbeid, der regjeringen bidrar med minst 25 millioner.

– I sum er dette et løft som bygger på det næringen selv har foreslått gjennom nasjonalt eksportråd, sier Vestre.

Annonse
Annonse

Næringsministeren vil øke den maritime næringens eksportverdi fra 85 til 130 milliarder innen 2030. Også fiskeriminister Bjørnar Skjæran (Ap) bidrar til samarbeidet, som blant annet skal sørge for at flere skip bygges i Norge.

– De siste årene har verftsindustrien fått det tøffere og tøffere. Andelen oppdrag som havner på norske verft stupte under forrige regjering. Det er noe av bakgrunnen for at vi bestilte en utredning som ser på handlingsrommet i EØS-avtalen, sier Skjæran.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse