Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
26 juni 2023 08:28
Del på Facebook
Fosen-aksjonistene demonstrerte i Oslo 3. juni. Det var da 600 dager siden Høyesterett slo fast at vindkraftanleggene på Fosen bryter med menneskerettighetene. Foto: Javad Parsa / NTB
Fosen-aksjonistene demonstrerte i Oslo 3. juni. Det var da 600 dager siden Høyesterett slo fast at vindkraftanleggene på Fosen bryter med menneskerettighetene. Foto: Javad Parsa / NTB

Aksjonister fra Motvind Norge og Naturvernforbundet blokkerer veiene til Roan vindkraftverk på Fosen og nekter å slippe forbi drifts- og vedlikeholdspersonell.

Det er ikke satt en sluttdato for aksjonen, og målet er at anlegget må stenges helt ned. Aksjonen skjer i solidaritet med reindriftssamene på Fosen, heter det i en pressemelding fra Motvind Norge.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Politiet er på stedet for å snakke med både eierne av vindkraftverket og med demonstrantene, opplyser operasjonsleder Kamilla Engen i Trøndelag politidistrikt til NTB.

Demonstrasjonen går fredelig for seg, og det er per nå ikke aktuelt å fjerne demonstrantene.

– De har rett til ytringsfrihet. Den er viktig for samfunnet, og den ønsker vi å verne om. Vi er der for å ivareta sikkerheten og har særlig fokus på sikkerheten til demonstrantene, sier hun.

Krever driftsstans

– Demonstrasjonene vil opphøre dersom det gjøres vedtak om driftsstans for Roan og Storheia vindkraftverk, samt at de ulovlige konsesjonene for Roan og Storheia vindkraftverk trekkes tilbake, skriver aksjonistene i pressemeldingen.

Selskapet Aneo, som TrønderEnergi og HitecVision står bak, eier Roan vindpark. Kommunikasjonsdirektør Stig Tore Laugen bekrefter til Teknisk Ukeblad og VG at de er kjent med aksjonen.

– Aksjonistene sperrer de to innfartsveiene til Roan vindpark og hindrer dermed all ferdsel inn og ut av vindparken, sier han til Teknisk Ukeblad.

Annonse
Annonse

Anlegget fjernstyres, så per nå får det ingen konsekvenser for produksjonen.

– Men det er klart det kan få konsekvenser om vi nektes tilgang. Dette er samfunnskritisk infrastruktur som vi kontinuerlig må ha tilgang til, sier han

Selskapet har ikke ytterligere kommentarer til aksjonen.

Høyesterett slo i oktober 2021 fast at vindturbinene på Fosen bryter med samenes rettigheter til å utøve sin kultur gjennom reindrift. Fortsatt er det uklart hva som skjer med vindturbinene.

I februar og mars blokkerte demonstranter en rekker departementsbygninger i Oslo. Det var da 500 dager siden dommen fra Høyesterett. Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) beklaget menneskerettsbruddene overfor reineierne på Fosen.

Flere demonstrasjoner

Regjeringen har gjennomført møter med både Sametinget og reineierne for å bli enige om et utredningsprogram for de omstridte vindmøllene. I april varslet Sametinget at de ikke kom til enighet med regjeringen og forlot samarbeidet. Aasland har varslet at utredningen ikke er klar før i mars eller april 2024.

2. og 3. juni var det nye demonstrasjoner fra Fosen-aksjonistene. De blokkerte da Statsministerens kontor og demonstrerte utenfor Stortinget. Det var da gått 600 dager siden høyesterettsdommen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse