Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
18 november 2023 10:18
Del på Facebook
Oppgraderingen av verdens lengste tunnel, Lærdalstunnelen, starter i 2025 og skal etter planen være ferdig i løpet av fire til fem år. Foto: Marit Hommedal / NTB
Oppgraderingen av verdens lengste tunnel, Lærdalstunnelen, starter i 2025 og skal etter planen være ferdig i løpet av fire til fem år. Foto: Marit Hommedal / NTB

39 norske veitunneler tilfredsstiller ikke EUs sikkerhetskrav. 25 av dem ligger på Vestlandet.

I Norge er det mer enn 1200 veitunneler. I snitt er det branntilløp i to av disse hver eneste måned, og hvert år dør nær fire personer i tunnelulykker, skriver Teknisk Ukeblad (TU).

For å redusere antall tunnelbranner og bedre den generelle tunnelsikkerheten, lanserte EU nye sikkerhetskrav i 2004. Den nye tunnelsikkerhetsforskriften trådte i kraft i 2014.

Selv om Norge fikk dispensasjon fram til 2019, er det fremdeles 39 norske veitunneler som ikke tilfredsstiller minstekravene i forskriften. 25 av dem ligger på Vestlandet.

Annonse
Annonse

På Øst- og Sørlandet er samtlige europaveitunneler blitt oppgradert til EU-standard de siste årene, men mange av de 25 tunnelene i vest vil først ferdigstilles eller erstattes mellom 2030 og 2040.

– Vi mener den norske regjeringen bør prioritere sikkerheten til brukere av veitunneler og fremskynde nødvendige oppgraderinger, sier Jarle Hetland, kommunikasjonssjef i Esa, til TU.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse