Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 juli 2024 11:29
Del på Facebook
På Melkøya utenfor Hammerfest har Equinor bygget et anlegg for mottak og prosessering av naturgass fra Snøhvitfeltet i Barentshavet. Regjeringen ønsker å elektrifisere anlegget, men møter motstand fra blant annet reineiere. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
På Melkøya utenfor Hammerfest har Equinor bygget et anlegg for mottak og prosessering av naturgass fra Snøhvitfeltet i Barentshavet. Regjeringen ønsker å elektrifisere anlegget, men møter motstand fra blant annet reineiere. Foto: Fredrik Varfjell / NTB

Stortingsrepresentant Geir Adelsten Iversen (Sp) mener prosjektet med elektrifisering av Melkøya må avlyses. Torsdag tapte reineiere tapte et søksmål mot Statnett.

Iversen, som representerer Finnmark, forteller til Klassekampen at flere i partiet mener at hele prosjektet må avlyses.

Torsdag skrev Altaposten at Vestre Finnmark tingrett ikke stopper byggingen av ny strømlinje til Melkøya. Regjeringen vil elektrifisere Equinors gassanlegg i Hammerfest, men kraftlinjen som skal frakte strøm til anlegget, kommer til å gå gjennom reinbeiteområder. Arbeidet med å bygge kraftlinjen fra Skaidi til Melkøya er stridens kjerne.

– Vi forstår at reindrifta er bekymret over stadig nye inngrep i arealene de lever av. Mer bråk blir det med vindkraftutbygging i Finnmark, og fiskerne kommer til å protestere heftig mot vindmøller til havs, sier Iversen.

Annonse
Annonse

Han synes det er helt klart at målet om omfattende utbygging av grønn energi ikke vil bli nådd. Derfor mener han det er meningsløst å bygge kraftlinje til Melkøya nå.

Sametingets politiske ledelse har fått klarsignal til å saksøke staten for å stanse elektrifiseringen. En stevning er allerede sendt inn til Oslo tingrett, og Sametingets president Silje Karine Muotka sier Staten har brutt sin plikt til konsultasjon.

Til NRK sier Muotka at konsesjonen som er gitt, er omstridt, og gyldigheten er ikke endelig avklart. At Statnett da går i gang med byggingen, mener hun er problematisk – og hun viser til Fosen-saken.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøFor å hjelpe på, dekan godt simulere ein pris på 150 for personbil og kompensere med tilsvarand naudsynt takst for ...
@Terje SundsbøKortversjonen er at du ikkje evner å sette opp regnestykket basert på økonomiske fakta. 
@Geir Ole SætremyrKortversjonen er at du ikke kan forklare hvorfor dine fantasitall for bompengene på Kjerringsundet blir så mye større enn på ...
Bergtor Roald Opsett 1 dager siden «Nordstjernen» – en historisk hurtigrute fra 1956
Seilte som deksgutt, sommer 1969. Gode minner, og spesielle minner. Deksstilling passet ikke for meg. Sommer 1975, seilte jeg som Motormann ...
@Terje SundsbøDer er ikkje behov for å avklare forskjellen opp mot Nordøyvegen. Det som er interessant er finansieringsmodellen for Kjerringsundet med ...
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at lånene skal nedbetales, både for Nordøyvegen og Kjerringsundet. Ingen kan betvile størrelsen på bompengene på Nordøyvegen. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse