Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
28 august 2017 10:07
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Pilotene i tre skandinaviske pilotforeninger har sendt ut et første konfliktvarsel til SAS, etter brudd i forhandlingene mellom partene.
Danske og norske SAS-piloter organisert i de tre skandinaviske foreningene Dansk Pilotforening (DPF), Norske SAS-flygeres Forening (NSF) og SAS Norge Pilotforening (SNF) sendte konfliktvarselet fredag 25. august, skriver det danske bransjemediet Check-In.dk.

Ifølge nettsiden kommer streiketrusselen etter at forhandlingene om en ny arbeidsavtale for pilotene har vært fastlåst lenge.

– Det har overhodet ikke vært utsikt til fremdrift i forhandlingene over sommeren – tvert imot har SAS gang på gang benyttet seg av sin tolkningsrett i forhold til gjeldende avtale til pilotenes ulempe, heter det i et medlemsskriv som Check-In.dk har fått tak i.

Ifølge nyhetsbyrået Ritzau betyr streikevarselet for DPFs vedkommende at en konflikt tidligst vil kunne tre i kraft fra midnatt 11. september.

–Stor avstand
SNF-leder Jan Levi Skogvang sier forhandlingene har vært fastlåst siden mars. Organisasjonen sendte på vegne av sine 230 medlemmer melding om plassoppsigelse til Riksmekleren torsdag.
– Jeg kan ikke ta stilling til hvor reell faren for streik er per nå. Dette er foreløpig en helt ordinær melding om forhandlingsbrudd, som skjer stort sett hvert år, sier han til NTB.

Meklingen er berammet til 9. og 10. september, noe som betyr at en eventuell streik tidligst vil kunne begynne 11. september.

Organisasjonen har rundt 230 medlemmer. NSF er noe større, med sine 360 medlemmer. Også de har sendt varsel om plassoppsigelse til Riksmekleren. De er tydeligere på at det er lang avstand mellom SAS og pilotene.

– Vi har forhandlet vårens tariffoppgjør i fem måneder uten at vi har kommet til noen enighet, og avstanden er stor. Det er ingen progresjon i forhandlingene, sier leder Jens Lippestad til NTB.

Mekling
Han sier pilotene er lei av å ikke få gehør hos SAS for sine krav. Mens flyselskapet ønsker ytterligere fleksibilitet, ønsker pilotene mer forutsigbarhet og mulighet til å påvirke egen arbeidstid.
– Et av hovedkravene våre er det å kunne få mere fri i helgene, sier Lippestad.

Heller ikke han vil imidlertid si noe om hvor stor faren er for streik.

– Det kan jeg vel ikke svare på. I Norge skal vi gjennom tvungen mekling hos Riksmekleren, og da får vi se hva som kommer ut av det, sier han.

Vil unngå konflikt
NHO Luftfart forhandler med pilotene på vegne av SAS. De bekrefter å ha fått varsel om brudd i forhandlingene, men vil ikke si hva som er kjernen i konflikten.
– Det går vi ikke inn på nå. Nå havner saken på Riksmeklerens bord, og vi går ikke inn på de konkrete problemstillingene nå, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe til NTB.

Han bekrefter at forhandlingene har pågått i lang tid uten en løsning, men håper likevel på å unngå konflikt.

–Vi har alltid et håp om å finne en løsning, og noen ganger trenger man hjelp fra riksmekleren. Vi har alltid mål om å unngå konflikt når vi starter mekling, sier Lothe.

(©NTB)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse