Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
31 januar 2018 13:01
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

solholm lodve m caps 400Ved å la et mindretall av innbyggerne i Nordmøres minste kommune få mulighet til å sprenge en kommune, en region eller et fylke, må det være lov å karikere vår fylkesmann på denne måten. La det ihvertfall ikke være tvil. Bidrar Fylkesmannen på denne måten å la Gjemnes gå til Molde, fortjener han en ekte caps med denne påskriften.Et lite mindretall i Gjemnes kommune er gitt en nøkkelrolle i å bestemme Gjemnes, Kristiansund, Nordmøres og Møre og Romsdals skjebne. Det er ikke lite Fylkesmannen har satt i spill med innbyggerundersøkelsen om kommunetilhørighet  til bare et fåtall av kommunens innbyggere og på tross av lovlige fattede kommunestyrevedtak. Demokratiske og offentlige spilleregler virker som å ha mindre betydning og mistenkes tilsidesatt i et mye større spill.

Ref. dagens artikkel i TK, som tar opp behandlingen av Venstres interpellasjon i dagens bystyremøte i Kristiansund, mener vi at det er et prisverdig intitiativ fra Ragnhild Helseth, Venstre, om å gi ordføreren mandat til å ta en ny prat med våre nabokommuner angående tettere kommunesamarbeid og mulige kommunesammenslåinger. Det er i tolvte time hva angår Nordmøres fremtid i Møre og Romsdal.

I samme artikkel leser vi også at ordfører Kjell Neergaard skulle ønsket å vært i samme situasjon med ordførerne i Molde og Ålesund som allerede har startet kommunesammenslåingsarbeid med noen av sine naboer. Det er selvfølgelig  forståelig ønsketenkning. Imidlertid synes vi det er over grensen til naivt ved å erkjenne at vi bare er på grensen til hva Nordmøre tåler, hvis hele Gjemnes går til Romsdal. Se på kartet da ordfører. Rindal er borte, Eide er borte, Halsa er borte. Mister vi Gjemnes i tillegg, må vi gjennom Molde for å komme oss til Trondheim, hvis vi ønsker foreløpig raskeste distanse.

La oss begynne å vinne noe!

Alarmsignalene har gått ved så mange anledninger over tiårsvis at vi nå bør begynne å erkjenne Moldes skjulte motto. Alt som er dårlig for Kristiansund er godt for Molde. Sånn er det bare. Med to byer i samme fylke, så nær hverandre, er vi dømt til evig kamp. Og erfaringene viser også at vi er dømt til evige nederlag på grunn av den berømmelige kjøttvekta. 

Det er to veier ut av dette, og det er å få sprengt Møre og Romsdal og begravd fogderifylket en gang for alle. Nordmøringene hører til Trøndelag på alle mulige vis.

Den andre muligheten er å slå sammen byene Kristiansund og Molde til et regionssenter. Jeg antar at det særdeles enkleste, er alternativ 1. Selv om jeg også selvfølgelig har respekt for at alternativ 1 byr på store utfordringer. Men hva har vi å tape? Ingenting. Det betyr at man har alt å vinne. La oss for svingende snart begynne å vinne noe !

Look to Kristiansund og Nordmøre Havn

Dette er en organisasjon med fremoverlente og optimistiske langtidsstrateger som drar i land interkommunale samarbeidsprosjekter over en lav sko med nå 11 kommuner. I tillegg er de godt i gang over fylkesgrensen allerede. De har for lenge siden forstått at det igjen er havrommet som er vår fremtid med nye utviklingsmuligheter og har opparbeidet et kontaktnett, en respekt og tillit som jeg tror mangler sidestykke i Nordmøres historie. Et kontaktnett som sannsynligvis også muliggjør å hoppe bukk over Møre og Romsdal Fylkeskommune. En fylkeskommune som vi vet via tidligere Aure-ordfører Knut Baardset , har sabotert planer på Nordmøre før.

Vår fremtid er havrommet og etablering i samarbeid med våre venner i nord. Kanskje kan brutte bånd med fiender i sør knyttes igjen, når vi blir oppfattet som likeverdige og ikke som en lillebror som finner seg i å få Svarte-Per hver gang.

Den nye regionen er en del av Trøndelag og kanskje noe mer enn Nordmøre

Etter å ha fått presentert Kristiansund og Nordmøre Havn sin virksomhet og offentlige planer i området nord for oss, er jeg hellig overbevist om hvor vår fremtid ligger. Kristiansundsregionen må vokse og tiltrekke innbyggere fra våre naboer i nord. En hurtigbåt som starter fra Hitra om morgenen i stedet for Smøla er et særdeles enkelt virkemiddel for å øke passasjergrunnlaget for Kvernberget med flere tusen reisende. En ferge i tillegg ville ført til ytterligere reisende. En tunnel mellom Kristiansund og Tustna og et fremtidig samband fra Halsa til Aure, ville dannet grunnlag for et slagkraftig regionssenter som er et forsterket Nordmøre og større enn bare Nordmøre. I tillegg til at både Todalsprosjektet og Halsafjordprosjektet er etablert selvfølgelig.

Det er næringslivsbehov og behovet for et regionssenter som kommer til å skape de nye kommunikasjonene her i nordvest mot grensen til Trøndelag. En vekst og en utvikling som i tillegg ville skutt enda mer fart ved å være en del av samme fylke som denne regionen skal bygges i.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse