Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Arne Grødahl
Artikkel
31 januar 2018 12:17
Del på Facebook
Arne Grødal. Foto: Arbeiderpartiet
Arne Grødal. Foto: Arbeiderpartiet
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kommunereformen ble på Nordmøre tidspunktet hvor Nordmøringen stemte for sin egen kommune, stemte og viste at de fleste på Nordmøre er fornøyd med egen kommune og ønsket den skulle leve videre.

Dette er et godt tegn hvor stor tro Nordmøringen har på egen kommune og region. Og det må være slik at den enkelte kommune selv må bestemme sin skjebne.

Skal man summere kommunereformen på Nordmøre kontra i Romsdal, så ser vi en påtagelig forskjell. De nærmeste naboene til Molde og Ålesund valgte å gå sammen med sin by.

Hvorfor gjør de det? Er de mer misfornøyd med egen kommune enn innbyggerne i kommunene som er naboer til Kristiansund. Nei jeg tror ikke det. Jeg tror de har sett at utviklingen og premieringen fra staten går den veien at større kommuner blir belønnet. Og de ser at en sterk og dynamisk by er viktig også for omlandet.

Jeg tror at tidspunktet nå er inne for å sette seg sammen på nytt. Averøy, Tingvoll og hele eller deler av Gjemnes.

For å se på mulighetene. Hva er mulig å få til sammen. Hvordan opprettholde tjenestetilbudet i hele kommunen hvis det blir sammenslåing. Hvordan sørge for at lokaldemokratiet fortsatt lever selv om kommunen både blir større i antall innbyggere og areal. Det er også viktig å forsikre seg om at antall kommunalt ansatte også i administrasjon fortsatt skal være desentralisert rundt om i hele «nye kommunen på Nordmøre»

Det samme gjelder tjenestetilbudet. Det er ingenting som tilsier at skoler, barnehager eller eldreinstitusjoner vil legges ned som følge av en sammenslåing. Tvert om. En bedre felles økonomi som følge av at større kommuner premieres kan være med på å sikre grendeskolen som et eksempel.

En annen åpenbar mulighet en større kommune gir er større kjøttvekt. I å få gjennomslag ovenfor fylke og Stortinget. I å være konkurransedyktige når arbeidsplasser skal desentraliseres fra stat og fylke. Det vil føre til at arbeidsmarkedet blir større og mer attraktiv. Det kan føre til at utflyttede fra Tingvoll, Averøy og Gjemnes lettere flytter hjem igjen. Det vil føre til vekst i hele den nye kommunen.

Dette får være min oppfordring til lokalpolitikere i alle disse kommunene om å møtes igjen for samtaler og for å utveksle tanker om hva en slik ny kommune kan føre til fordeler og vekst for oss alle. Med dette vil også Nordmøre som region styrkes og vi blir en kraft sammen ovenfor de i Molde og Oslo som på mange måter styrer vår utvikling.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse