Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
06 februar 2018 13:32
Del på Facebook
Det var en DJI Phantom 4 drone som ble observert over Løkkemyra i dag. Bildet viser en tidligere modell - DJI Phantom 3 drone. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Det var en DJI Phantom 4 drone som ble observert over Løkkemyra i dag. Bildet viser en tidligere modell - DJI Phantom 3 drone. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Litt før kokken 13:00, ble det observert en drone over Løkkemyra. Dronen både fløy og «hang» over hovedveien med mye trafikk. Den ble også observert over parkeringsplassen på Futura og temmelig høyt i luften over Verkstedveien 11, alt for nær innflygingen til Kvernberget.

KSU.NO kontaktet Flytårnet i Kristiansund om dette var noe som var meldt inn til dem, siden flyging innenfor en radius på fem kilometer av Kvernberget Flyplass alltid skal koordineres med Avinor og Luftfartstilsynet. Uten at tillatelse fra Luftfatsmyndighetene er gitt, i hvert enkelt tilfelle, er det strengt ulovlig å operere drone i nesten hele Kristiansund. Flytårnet hadde ikke fått melding om denne aktiviteten.

Noe stort nærmere flyplassen er det ikke mulig å operere en DJI Phantom drone. Hadde den vært 100 meter lenger opp i gata, ville den landet automatisk av seg selv, grunnet softwareoverstyring fra droneleverandørens side.

Mange tror at det er denne grensen som er sikkerhetssonen til flyplass. Det er ikke korrekt. DJI opererer med en sikkerhetsradius i umiddelbar nærhet av rullebanen. Luftfartsmyndighetene opererer med en sikkerhetsradius på fem kilometer. 

Under denne flygingen er omtrent alle regler for droneflyging brutt, og piloten kan sannsynligvis forvente seg en reaksjon fra Luftfartsmyndighetene. Det er statuert forholdsvis strenge eksempler på dette den siste tiden, da Luftfartstilsynet ønsker slik ulovlig dronevirksomhet til livs.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse