Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
26 september 2018 12:30
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det nye produktet fra Stranda Prolog, ROV-fartøyet Manta, operert fra fartøyet Frølys for vasking av laksenot på Frøya. Foto: Stranda Prolog

Innovative Stranda Prolog, med hovedkontor på Dale i Kristiansund, er ute i markedet med nytt produkt for å effektivisere notvasking og inspeksjon for blant annet oppdrettsbransjen. Bruksområdene for innovasjonen dekker også vasking og inspeksjon av andre undervannskonstruksjoner i andre markeder.

Utviklet i tett samarbeid med kunde

Stranda Prolog har i tett samarbeid med kunde Frøy Akvaservice, utviklet Manta – et ROV-fartøy for vasking og inspeksjon av nøter. Driftskoordinator Stig Ulvnes hos Frøy Akvaservice er svært fornøyd med resultatet. 

– Utviklingsløpet med Manta har vært hektisk og med sterkt fokus på operativ bruk. Det er derfor veldig viktig å jobbe tett på brukerne. Den første testingen ble gjort med Averøy Sjøtjenester, men da vi fikk på plass samarbeidet med Frøy Akvaservice ble det mer fart. På innspill fra Fjørtoft og kollegene har vi gjort mange endringer: Flere thrustere, mer lys, nye kameraer på nye steder, sier CEO Klaus Hoseth i Stranda Prolog

Strengere krav fra oppdrettsselskapene

– Oppdrettsselskapene stiller stadig strengere krav. De vil for eksempel ha tida spyleren befinner seg i nota ned mot én time per merd. Og den skal aldri overstige to timer. Det handler om å ikke stresse fisken mer enn nødvendig, sier Ulvnes.

Han sier hurtighet er Mantaens største styrke. Ei not går unna på halvannen time, inkludert utsett og opptak av spyleren. Med to Mantaer i én båt går arbeidet enda raskere. Det vil redusere nedetiden, i et marked der kravene til effektivitet og regularitet blir stadig strengere.

– Nedetid kan vi ikke tillate oss. Da ryker marginene, sier Ulvnes.

Kunde fremhever produktegenskapene

Driftsleder Eivind Fjørtoft om bord på «Frølys» var en av de første i selskapet som begynte å bruke Manta. Han har tidligere brukt både beltedrevne og andre flygende notvaskere. Han er ikke i tvil om hvilken han foretrekker.

– Manta er enklere å bruke. De hydrodynamiske egenskapene gjør den lett å styre. Og det er lett å orientere seg i nota. Piloten har god oversikt. Og den vasker bedre enn konkurrentene, særlig i hjørner og over vannlinjen, sier Fjørtoft.

Enhver vaskeoperasjon i not er også en inspeksjon. Manta har hardware og software som gjør det mulig å lage en videorapport om selve vaskejobben. Det gjør at skader kan oppdages og nødvendig vedlikehold utføres før det oppstår større komplikasjoner.

Markedsklart produkt

– Frøy Akvaservice mottok sin første Manta sommeren 2017 og har sammen med Frøy Vest kjøpt til sammen syv enheter. Fire av disse er levert og de tre siste er i produksjon. Stranda Prolog kan nå tilby produktet bredt til andre kunder og markeder, sier markedssjef Bent Håkon Botten.

Referanser/linker

 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse