Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 august 2019 11:08
Del på Facebook
Jon Georg Dale erkjenner at reformen ikke har gitt de store besparelsene. Arkivfoto: Lise Åserud / NTB scanpix
Jon Georg Dale erkjenner at reformen ikke har gitt de store besparelsene. Arkivfoto: Lise Åserud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringens bompengereform skulle gi store besparelser i administrasjon og rentekostnader, men nye tall viser at kostnadene stiger.

Reformen kuttet antall bomselskap i Norge fra rundt 60 til 5 regionale selskaper for å gi mer penger til vei. Men de siste tallene fra Statens vegvesen viser at kostnadene har steget fra 2017 til i fjor, melder NRK.

Samlet driftskostnad steg med 13 millioner kroner, ifølge rapporten «Foreløpige tall for bompengeinnkreving 2018». Også bomselskapenes gjennomsnittlig lånerente har steget, fra 2,85 til 2,95 prosent fra 2017 til i fjor.

Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) legger skylden for manglende besparelser på bomselskapenes eiere, fylkeskommunene. Også hans statsrådetterfølger, Jon Georg Dale (Frp), erkjenner at reformen ikke har gitt de store besparelsene.

– Det er nok flere grunner til det. Vi har gjennomført en reform som har hatt noen kostnader ved seg. Vi må få ut gevinstene i sterkere grad enn vi hittil har gjort. Og eierne til de fem bomselskapene, som er fylkeskommunene, må nå også stresse selskapene så de kutter i administrasjonskostnader, sier Dale.

Administrerende direktør Marius Maske i bompengeselskapet Vegamot i Midt-Norge sier at de er en liten organisasjon med en liten ledelse, og at det derfor ikke er så mye å spare.

I Bergen sier sjefen for bomselskapet Ferde, som dekker Vestlandet og hele kysten ned til Agder, at driftskostnadene nå er «omtrent de samme» som før reformen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 12 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasKS2-rapporten er utarbeidet etter at Putin gikk inn i Ukraina. I tabellen du viser til er investeringskostnaden 13 milliarder. Hvorfor ...
Arne Almaas 14 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøVedlikeholds kostnadene er estimert fra KS2 tabell 10.2 side 54 som sier 2 milliarder over 15 år. Disse tallen var ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasHvem som tolker til egen fordel er nok tydelig. Hvorfor går du ikke til kilden, dvs. Norske Shell sine framtidsplaner ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasHvor har du årlig driftskostnader på 250 mill. for Tautratunnelen? Hvilken kilde har du for at strømkostnaden er kr. 1,- ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøSiden du ønsker å fjerne all tvil i den videre diskusjonen innen nyttår har jeg prøvd å være så objektiv ...
Arne Almaas 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDu er jo en verdensmester til å tolke svarene til din fordel. Som det stod og har stått, så er ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse