Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 august 2019 11:08
Del på Facebook
Jon Georg Dale erkjenner at reformen ikke har gitt de store besparelsene. Arkivfoto: Lise Åserud / NTB scanpix
Jon Georg Dale erkjenner at reformen ikke har gitt de store besparelsene. Arkivfoto: Lise Åserud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringens bompengereform skulle gi store besparelser i administrasjon og rentekostnader, men nye tall viser at kostnadene stiger.

Reformen kuttet antall bomselskap i Norge fra rundt 60 til 5 regionale selskaper for å gi mer penger til vei. Men de siste tallene fra Statens vegvesen viser at kostnadene har steget fra 2017 til i fjor, melder NRK.

Samlet driftskostnad steg med 13 millioner kroner, ifølge rapporten «Foreløpige tall for bompengeinnkreving 2018». Også bomselskapenes gjennomsnittlig lånerente har steget, fra 2,85 til 2,95 prosent fra 2017 til i fjor.

Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) legger skylden for manglende besparelser på bomselskapenes eiere, fylkeskommunene. Også hans statsrådetterfølger, Jon Georg Dale (Frp), erkjenner at reformen ikke har gitt de store besparelsene.

– Det er nok flere grunner til det. Vi har gjennomført en reform som har hatt noen kostnader ved seg. Vi må få ut gevinstene i sterkere grad enn vi hittil har gjort. Og eierne til de fem bomselskapene, som er fylkeskommunene, må nå også stresse selskapene så de kutter i administrasjonskostnader, sier Dale.

Administrerende direktør Marius Maske i bompengeselskapet Vegamot i Midt-Norge sier at de er en liten organisasjon med en liten ledelse, og at det derfor ikke er så mye å spare.

I Bergen sier sjefen for bomselskapet Ferde, som dekker Vestlandet og hele kysten ned til Agder, at driftskostnadene nå er «omtrent de samme» som før reformen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse