Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
14 september 2019 14:57
Del på Facebook
Tre prosent av landarealet i Norge er jord hvor det går an å dyrke mat, såkalt matjord. Norge er blant landene i verden med minst matjord per innbygger. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Tre prosent av landarealet i Norge er jord hvor det går an å dyrke mat, såkalt matjord. Norge er blant landene i verden med minst matjord per innbygger. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Siden 2009 har Statens vegvesen beslaglagt i overkant av 4.500 dekar dyrket jord til veiformål, viser en gjennomgang Nationen har gjort.

I alle år fra 2009 har Vegvesenet tatt mer dyrket mark enn planlagt, ifølge avisa, som har gjennomgått Vegvesenets årsrapporter.

Til sammen har Vegvesenet beslaglagt rundt 650 dekar med dyrket mark, som tilsvarer rundt 91 fotballbaner, mer enn de hadde som målsetting.

Avdelingsdirektør Gyda Grendstad i Vegdirektoratet sier til Nationen at det ikke slik at Vegvesenet plutselig tar mer dyrket mark enn det som er avklart gjennom planlegging. Hun forsikrer at all veibygging og nedbygging av dyrket mark er planlagt og avklart gjennom planvedtak.

Grendstad mener tallene viser overføringer fra året før og at anleggsaktiviteten har vært gradvis stigende i perioden.

– Med de økningene vi har hatt i veisektoren de siste ti årene, er det egentlig bra at tallet på dyrket mark ikke er gått mer opp totalt sett de siste årene, sier avdelingsdirektøren.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøKorlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøOppslaget er knytt til konsekvensen av auka ÅDT i Ålesundstunellane. Og det er SVV som har gitt analysen.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse