Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 september 2019 14:57
Del på Facebook
Tre prosent av landarealet i Norge er jord hvor det går an å dyrke mat, såkalt matjord. Norge er blant landene i verden med minst matjord per innbygger. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Tre prosent av landarealet i Norge er jord hvor det går an å dyrke mat, såkalt matjord. Norge er blant landene i verden med minst matjord per innbygger. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Siden 2009 har Statens vegvesen beslaglagt i overkant av 4.500 dekar dyrket jord til veiformål, viser en gjennomgang Nationen har gjort.

I alle år fra 2009 har Vegvesenet tatt mer dyrket mark enn planlagt, ifølge avisa, som har gjennomgått Vegvesenets årsrapporter.

Til sammen har Vegvesenet beslaglagt rundt 650 dekar med dyrket mark, som tilsvarer rundt 91 fotballbaner, mer enn de hadde som målsetting.

Avdelingsdirektør Gyda Grendstad i Vegdirektoratet sier til Nationen at det ikke slik at Vegvesenet plutselig tar mer dyrket mark enn det som er avklart gjennom planlegging. Hun forsikrer at all veibygging og nedbygging av dyrket mark er planlagt og avklart gjennom planvedtak.

Grendstad mener tallene viser overføringer fra året før og at anleggsaktiviteten har vært gradvis stigende i perioden.

– Med de økningene vi har hatt i veisektoren de siste ti årene, er det egentlig bra at tallet på dyrket mark ikke er gått mer opp totalt sett de siste årene, sier avdelingsdirektøren.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse