Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 desember 2019 13:17
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen endrer regelverket for drosjer fra 1. juli 2020. Det gjør de for at det skal bli lettere å etablere seg i bransjen.

En ny forskrift som gir endringer i regelverket for drosjer, er klar. Regjeringen fjerner blant annet kravet om taklampe og opphever kravet om at drosjeyrket skal være hovederverv.

Enn så lenge består kravet om taksameter, men løyvemyndighetene kan gi dispensasjon fra kravet. Tidligere har regjeringen tatt til orde for at apper kan erstatte de fysiske taksametrene for at folk lettere skal kunne etablere seg i bransjen. En slik løsning er foreløpig ikke klar.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener det er på høy tid å liberalisere bransjen.

– Disse endringene fjerner etableringshindrene slik at det blir enklere å kjøre drosje. På den måten får vi flere tilbud og større valgfrihet for kundene. Vi må bedre drosjenæringen før kundene slutter å ta drosje, sier Dale.

Det nye regelverket skal etter planen være klart 1. juli 2020.

Norsk Taxiforbund har tidligere bedt om en utsettelse til 1. januar 2021. De frykter at fjerning av krav om taklampe og minimal skilting på bilene vil føre til svekket kontroll og økt fare for svart omsetning.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse