Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 desember 2019 10:09
Del på Facebook
Posten og Brings logistikksenter på Alnabru i Oslo. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Posten og Brings logistikksenter på Alnabru i Oslo. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra nyttår oppheves 350-kroners grensa på matvarehandel fra utlandet. Posten frykter at folk ikke vil hente pakker når de oppdager at de må betale toll og moms.

De nye reglene som gjelder fra 1. januar, betyr at du må betale merverdiavgift og toll når du kjøper mat og drikke fra utlandet. Kosttilskudd er også definert som næringsmiddel.

Fram til nyttår kan privatpersoner importere næringsmidler for inntil 350 kroner (inkludert frakt) uten å betale avgifter.

– Posten er den største speditøren, og vi er redd for at mange lar være å hente pakkene sine dersom de ikke kjenner til at regelverket er endret. Det skjedde i Sverige da et lignende avgiftsfritak ble fjernet, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Dersom du handler næringsmidler fra en nettbutikk som ikke ordner fortolling for deg, vil Posten gjennomføre en ordinær fortolling. Dette koster 299 kroner fra 1. januar. Noen nettbutikker har tilpasset seg de nye reglene og foretar fortolling på vegne av kundene. Da vil avgiftene inngå i kjøpesummen, og varene kan importeres til Norge uten ytterligere avgift for forbrukeren.

Posten oppfordrer kunder til å spørre i nettbutikken dersom man er i tvil om hva som gjelder.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse