Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 desember 2019 10:21
Del på Facebook
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) sier at Oslo-byrådet ikke får bruke bompenger til å finansiere priskutt på kollektivtransport. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) sier at Oslo-byrådet ikke får bruke bompenger til å finansiere priskutt på kollektivtransport. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Byrådet i Oslo får ikke lov til å bruke bompenger til å kutte prisene på kollektivtransport, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Det skriver Aftenposten.

Byrådet vil bruke inntekter fra bompenger til å finansiere 20 prosent kutt i kollektivtransportprisene. Det fremkommer i Oslo-budsjettet for 2020 som vedtas av bystyret onsdag. Men det ikke er lov, slår samferdselsministeren fast.

– Det er ingen tvil om at pengene som er stilt til rådighet gjennom bomringen, som er tenkt å finansiere prosjekter og drift, ikke kan brukes til å subsidiere billettprisene, sier Dale.

Samferdselsdepartementet informerte Oslo kommune allerede i 2010 om at priskutt i kollektivtransporten finansiert av bompenger, var i strid med lovverket. Bompenger kan kun brukes til å støtte driften, for eksempel til bedre rutetilbud og kjøp av kjøretøyer.

Fungerende samferdselsbyråd Hanna Marcussen (MDG) sier de ikke var klar over instruksen fra departementet.

– Men selvfølgelig er det en klar forutsetning for løsningen vi ønsker, at den må være innenfor lovens rammer, sier Marcussen.

Byrådet tror likevel at den foreslåtte løsningen er gjennomførbar. Midlene Oslo kommune allerede overfører til drift av Ruter, vil i en foreslått løsning brukes til priskuttet. Så vil bominntekter brukes til å dekke opp for at disse pengene ikke lenger går til drift.

Oslo-byrådet må forhandle med nabofylket Viken for å få til priskuttet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrJernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de behandles likt?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får alliere deg med Sve og Frp når det gjeld miljøpolitikk.  Symboltunge som dei er.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse