Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
18 desember 2019 07:44
Del på Facebook
Her står Lufttransport sine små ambulansefly som kan fly på kortbanenettet i nord. De er parkert i snøen utenfor flyplassen i Tromsø. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Her står Lufttransport sine små ambulansefly som kan fly på kortbanenettet i nord. De er parkert i snøen utenfor flyplassen i Tromsø. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lufttransport ønsker ikke å tre inn som operatør i luftambulansetjenesten i en kortere periode, men vil ha en langtidskontrakt om de skal overta for Babcock.

Det kommer fram i et brev som selskapet har sendt til Luftambulansetjenesten HF. I brevet skisserer Lufttransport tre scenarioer med selskapet som ny ambulanseflyoperatør, skriver Dagbladet.

To av scenarioene innebærer at selskapet gis en direkte kontrakt til å drive ambulanseflytjenesten, mens ett scenario går ut på at Lufttransport leier ut kortbanefly til Babcock, som skal la selskapet drive de tekniske operasjonene på flyene, ifølge avisa.

I brevet konkluderer administrerende direktør Frank Wilhelmsen i Lufttransport at det beste vil være at staten gir Lufttransport en lang kontrakt for driften av ambulanseflyene i nord eller i hele landet.

– Det vi forsøker å si i tilbakemeldingen til Luftambulansetjenesten, er at vi ikke ønsker å tre inn som operatør i tjenesten for kortere tid, vi tror heller ikke det vil avhjelpe situasjonen, da vi er avhengig av piloter fra Babcock, sier Frank Wilhelmsen til Dagbladet.

I 2018 tapte Lufttransport anbudskampen for Babcock, og selskapet har i dag ambulansefly stående på bakken.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse