Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 desember 2019 08:07
Del på Facebook
Hele 62 prosent av dagens Ap-velgere vil at Støre skal fortsette som partileder, ifølge en måling Dagsavisen har fått utført. Tidligere nestleder Trond Giske og nåværende nestleder Hadia Tajik har delt andreplass med 7 prosent. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Hele 62 prosent av dagens Ap-velgere vil at Støre skal fortsette som partileder, ifølge en måling Dagsavisen har fått utført. Tidligere nestleder Trond Giske og nåværende nestleder Hadia Tajik har delt andreplass med 7 prosent. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hele 62 prosent av dem som ville stemt på Arbeiderpartiet ved et stortingsvalg i morgen, foretrekker Jonas Gahr Støre som partileder, ifølge en måling.

Derfra er det langt ned til nåværende Ap-nestleder Hadia Tajik som får 7 prosent, likt med tidligere nestleder Trond Giske. Det kommer fram i en fersk måling Opinion har utført for Dagsavisen.

5 prosent av Ap-velgerne svarer i målingen at de foretrekker Oslos byrådsleder Raymond Johansen som partileder fram mot 2021.

3 prosent av velgerne foretrekker Ap-nestleder Bjørnar Skjæran, som kom inn som ny nestleder etter at Giske gikk av, mens 3 prosent svarer «en annen». 14 prosent av Ap-velgere i målingen vet ikke hvem de mener bør lede partiet.

Blant andre velgerne, ikke bare dem som ville ha stemt Ap, får Støre en oppslutning på 31 prosent etterfulgt av Tajik med 10 og Giske med 9, viser målingen.

Dobbelt så mange menn som kvinner mener Giske er den beste lederkandidaten. Han er også mer populær blant eldre enn yngre og er en favoritt blant Frp-velgerne som deltok i målingen.

1.000 personer har svart på spørsmålet: «Hvem ser du helst leder Arbeiderpartiet fram mot stortingsvalget i 2021?». De fikk lest opp fem alternativer og kunne også nevne en egen kandidat.

Feilmarginen er på +/- 1,4 - 3,1 prosent.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse