Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
22 januar 2020 09:58
Del på Facebook
Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) vil endre arbeidsmiljøloven for å gjøre varsling på arbeidsplassen enklere. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) vil endre arbeidsmiljøloven for å gjøre varsling på arbeidsplassen enklere. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Endringer i arbeidsmiljøloven skal bedre rutinene rundt varsling om kritikkverdige forhold, håper arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H).

– Ansatte skal føle trygghet for at de kan si fra om kritikkverdige forhold på jobben – uten å risikere represalier fra ledelsen. For å gi arbeidstakerne økt trygghet, endrer vi regelverket for varsling, sier arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie til NTB.

Blant endringene som trådte i kraft ved årsskiftet, er at flere nå skal omfattes av varslingsbestemmelsene, ny definisjon av kritikkverdige forhold, bestemmelse om framgangsmåte ved varsling og tidsbestemt undersøkelsesplikt for arbeidsgiver etter varsling.

Flere får varsle

Varslingsbestemmelsene er nå utvidet til også å omfatte elever, vernepliktige, sivile tjenestepliktige, pasienter og personer som deltar i arbeidsmarkedstiltak, eller som er under opplæring.

Begrepet kritikkverdige forhold vil fra nå i arbeidsmiljøloven bli definert som «forhold som er i strid med rettsregler, skriftlige etiske retningslinjer i virksomheten eller etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet».

Eksempler på dette er tilfeller der det er fare for liv og helse, fare for klima eller miljø, korrupsjon eller annen økonomisk kriminalitet, myndighetsmisbruk, eller et uforsvarlig arbeidsmiljø.

Tydeligere regelverk

Regjeringen ønsker også å gjøre regelverket rundt varsling enklere å forstå for både arbeidsgivere og arbeidstakere.

– Mens det gamle regelverket ikke var tydelig nok på hva arbeidstakerne kan varsle om, er de nye reglene lettere å forholde seg til. Jeg mener det er riktig å legge mer av ansvaret for håndtering av varsling på arbeidsgiver. Den ansatte skal slippe å måtte stå alene. Det vet vi kan være svært belastende for den enkelte, sier Hauglie.

Loven vil fra nå av derfor tydeliggjøre at arbeidsgiver er pliktig til å undersøke og følge opp varselet, og at dette må skje «innen rimelig tid».

I den nye lovteksten understrekes det også at gjengjeldelsesbegrepet skal forstås vidt, at det er arbeidsgivers ansvar å forhindre gjengjeldelse og å forsikre at virksomheten har rutiner for intern varsling.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse