Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
23 januar 2020 11:03
Del på Facebook
Une Bastholm er stortingsrepresentant for MDG og den ene av to nasjonale talspersoner i partiet. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Une Bastholm er stortingsrepresentant for MDG og den ene av to nasjonale talspersoner i partiet. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

MDGs Une Bastholm ber regjeringen øke pumpeprisen nå som Fremskrittspartiet har forlatt regjeringen.

– Det har vært seks år med reinspikka klimafiendtlig bilpopulisme. Det venter jeg nå på at Erna Solbergs regjering uten Frp skal ta et oppgjør med, sier Bastholm til NTB.

Hun har nå sendt et skriftlig spørsmål til statsministeren der hun vil ha svar på om det fortsatt er regjeringens politikk at økt CO2-avgift på bensin og diesel skal kompenseres ved kutt i andre avgifter, slik at pumpeprisen ikke øker.

MDGs standpunkt er at pumpeprisen må opp

– Det å tørre å begynne å bruke avgiftssystemet for å få ned utslippene er utrolig viktig for at vi skal klare å kutte utslippene fort nok, sier Bastholm, som er MDGs eneste stortingsrepresentant og den ene av to nasjonale talspersoner i partiet.

– Dette er en lakmustest på om regjeringen Solberg uten Frp har noen som helst egen klimapolitikk, sier hun.

Prinsippet om at økt CO2-avgift skal kompenseres slik at pumpeprisen ikke påvirkes, er nedfelt i regjeringsplattformen fra Granavolden.

De tre gjenværende regjeringspartiene har så langt sagt at de vil holde seg til denne, selv om Frp har takket for seg.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse