Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 januar 2020 14:34
Del på Facebook
Tidligere KrF-leder Knut Arild Hareide blir samferdselsminister, ifølge VG. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Tidligere KrF-leder Knut Arild Hareide blir samferdselsminister, ifølge VG. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere KrF-leder Knut Arild Hareide blir samferdselsminister i statsminister Erna Solbergs (H) regjering, opplyser en sentral KrF-kilde til VG.

Årsaken til at Hareide nå trolig gjør comeback på politisk toppnivå, er at Fremskrittspartiet forsvant ut av regjeringen tidligere denne uken.

Hovedpersonen bekreftet da han kom tilbake fra en utenlandsreise torsdag morgen at han kommer hjem på grunn av den politiske situasjonen.

Ifølge VGs opplysninger tar Knut Arild Hareide nå over etter Jon Georg Dale (Frp) som samferdselsminister.

Høsten 2018 bestemte KrF med knapt flertall å gå inn i Solberg-regjeringen, noe partiet gjorde for ett år siden. Dermed tapte Hareide, som ville samarbeide med Arbeiderpartiet og Senterpartiet, den interne dragkampen og trakk seg som partileder.

Hvis Hareide nå går inn i Solbergs regjering, vil det være kontroversielt internt i KrF – både blant de som kjempet for at Solberg skulle få fortsette, og de som sto Hareide nærmest.

De som vil ha Hareide inn nå, peker først og fremst på hans tyngde og erfaring som politiker i en situasjon hvor et hardt presset KrF må levere i en mindretallsregjering. Han er profilert og har lang erfaring som stortingspolitiker, partileder og tidligere statsråd.

Dessuten vil han kunne bidra til å lege sårene etter veivalget, påpeker flere.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse