Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Del på Facebook
Frank Sve, fylkesleder og gruppeleder i Møre og Romsdal FrP. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Frank Sve, fylkesleder og gruppeleder i Møre og Romsdal FrP. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svar til Harald Espeland sitt lesarinnlegg «Stø kurs for Nye Veier AS» i RBnett publisert 17. juni 2020.

Stø kurs for Nye Veier AS! – og aldri har det vore meir usikkert for Møreaksen, eller større motstand mot prosjektet i befolkninga og i fylkestinget.

Harald Espeland i Møreaksen AS er fortsatt like virkeligheitsfjern i saka ang. kryssing av Romsdalsfjorden.

I fylkestinget denne veka vart det eit splitta fylkesting omlag på midten, ang. om Møreaksen skulle nevnast i det heile, og i høyringssvaret frå fylket ang. ny Nasjonal transportplan som alt er sendt inn til departementet, er ikkje Møreaksen nevnt med eit einaste ord.

Derimot er det stor semje om at Nye Veier AS skal få strekninga Ålesund–Molde inn i sin portefølje, noko vi er 99 % sikker på kjem til å skje.

Dei har klart slått fast at vegen mellom Ålesund og Vestnes skal byggjast fyrst, og at all tilgjengeleg ny teknologi skal vurderast på nytt ang. kryssing av Romsdalsfjorden, også trasévalga, dette betyr egentlig, «STØ KURS FOR ROMSDALSAKSEN».

Så er det slik at både Midsund og Aukra trenger fastlandsamband, men dette kan gjennomførast både hinsides billigare og vesentlig betre utan Møreaksen, dette må prioriterast gjennomført straks når Romsdalsaksen vert bygd, eller dersom fortsatt ferjer over Romsdalsfjorden vert valgt.

Både Midsund og Aukra har gått seg fast i eit «blindspor» ang. ein svindyr og nærmast totalt urealistisk Møreakse.

I tilsvarande prosjekt som kan samanliknast med Møreaksen som no vert bygd på Rogfast, sprekk prosjektet med 8 milliard kr og heile prosjektet skal tilbake til Stortinget.

Alle som held på med samferdsel, veit at STVV sine kostnadsanslag for Møreaksen er ein stor gedigen bløff, dette trur dei ikkje på sjølv eingong.

Når dei legg til grunn eit prisnivå for gamle T 8,5 tunellar og ein meterpris for bygging av både tuneller og bruer som var gjengs for 10-15 år sidan, vert det rett og slett fantastisk bra at seriøse og faktabaserte selskap slik som Nye Veier AS, tek over prosjektet for Ålesund–Molde raskast råd.

Statens Vegvesen har vist seg bort imot udugelige til dette arbeidet, dei har verken lytta til befolkninga eller brukt seriøse vurderingar som nokon som helst kan ha tillit til.

Stø kurs for Nye Veier AS er flott for prosjektet Ålesund–Molde, og STVV bør leggjast ned i sin form i framtida, då dei er direkte utgått på dato.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn Nylig Prioritering av E136 Eksportveien
@Terje SundsbøMoroklompen...  Det finnes vel masse info på vegvesen, eller andre instanser som filket,regjering mm... Man må vel bare lete, tenker ...
Anne Mari Sandshamn 1 minutter siden Beskjed om å flytte?
@Terje SundsbøJusst precis.  Realisme... Hvordan hadde det gått med gårdsbrukene, butikkene, bedriftene og ikke minst turismen ute på de små øyene, ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Beskjed om å flytte?
@Anne Mari SandshamnJoda, jeg kan se for meg et slikt scenario, en skyssbåt stor nok til å ta imot flere tusen passasjerer ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Prioritering av E136 Eksportveien
@Anne Mari SandshamnHvordan kan jeg gi andre linker med tilsvarende innhold, når slike linker ikke finnes? Og ikke prøv å kverulere med ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Prioritering av E136 Eksportveien
@Terje SundsbøHvorfor? Er du ikke voksen nok til å svare på det du blir etterspurt? Eller er sannheten at du ikke ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Beskjed om å flytte?
@Terje SundsbøPoenget er at siden du og RR sammeligner og påstår det er MYE verre at Gossen og Otrøya blir uten ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte