Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Ragnhild Tangen
Ytring
06 april 2021 14:00
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Foto: Heiko Junge / NTB
Illustrasjonsfoto: Foto: Heiko Junge / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vann er istappen under takskjegget, duggen i gresset og rim på nakne trær. Samtidig er det den uunnværlige bestanddelen av hverdagen; vi drikker, vasker, bader og koker.

For oss nordmenn har vannet til alle tider vært en selvsagt og rikelig ressurs. Men strid har det skapt; elver er lagt i rør og kolossale demninger konstruert i sivilisasjonens navn. Naturen har måttet betale.

Å skru på springen der hjemme har vært selvfølgelig men ikke gratis. Likevel ingen stor økonomisk byrde som har veltet familiebudsjettet. Neppe har vi skjenket det kommunale ledningsnettet en tanke. Det har heller ikke de offenlige vannmyndighetene gjort, later det til. Det er noen som åpenbart ikke har tatt ansvar, og det helt uten konsekvenser.

Som følge av dette står vi nå overfor betydelige oppgraderings- og investeringsbehov. I løpet av de neste 20 år til den uhyrlige kostnad av 332 milliarder. Noen må nødvendigvis ta regningen, og Staten betakker seg. Det er vanskelig å bare godta at regningen sendes til deg og meg etter års manglende offentlig vedlikehold.

Beregningene fra Interesseorganisasjonen Norsk Vann varsler en mulig tredobling av dagens vann- og kloakkavgift, som i snitt beløper seg til 9500 pr. husstand. 28500 kroner pr. år for norsk vann! Det er kommunene som er ansvarlig for at vi har rent vann i springen, de skal verken tjene eller tape på det.

Men at årevis med offentlig forsømt vedlikehold automatisk skal bekostes av norske familier, henger ikke på greip. Det strider mot den alminnelige rettferdighetssans og vil garantert medføre økonomiske problemer for fler enn bare lavinntektsfamilier.

Nå har vi jo lært at vi ikke skal sammenligne eller sette opp mot hverandre omkostningene til viktige og gode formål, men likevel: vi ser at statlige millioner går til kapitalister i næringsliv og utleievirkeomheter, de største har trukket vinnerloddet. Og norske små og store husholdninger får regningen for manglende offentlig vedlikehold.

Hvem tar ballen i forkant av høstens stortingsvalg? Få vann og kloakk inn under den politiske radaren! Det er  i k k e  populistisk!

Av: Ragnhild Tangen, Stabekk

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse