Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Bibbi Bøhn, Aure
Ytring
06 april 2021 14:27
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Paul Kleiven / NTB
Illustrasjonsfoto: Paul Kleiven / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det snakkes og snakkes, mases fra mange hold om at det må lages flere barn her til lands. Sikkert lurt det av flere grunner. I politisk kvarter 15.02 bedyret statsministeren at hun og hennes regjering har gjort mye for å bedre småbarnsforeldres vilkår.

Tenker hun da på nedlegging av bygdeskolene, de kolossale økningene av fergetakstene, manglende oppgradering av distrikts veier, strupingen av arbeids plasser og innskrenkning av høyere utdanningsplasser, nedleggelse av fødeavdelinger, for mange en uforholdsmessig lang vei til nye sykehus, nærpolitireformen som fjernet politiet fra der folk bor, tenker hun på alt dette og alt det andre som den blå regjeringen gjør for å flytte befolkningen inn til byene? Er dette de gode tilbudene til barneforeldre? Her er det noe som skurrer.

På nrk.no 15.02.21 står det:

«Solberg sier at regjeringen jobber for å gjøre det lettere å ha barn. Videre: – Vi har hatt ansvar for å hjelpe de stedene det er økonomisk krevende å få barn. Der har vi løftet engangsstønaden og vi har gjort noe med foreldrestipend for nyutdannede. Vi ser alltid på områder det er viktig å kunne bidra. Men det er gunstig å få barn i Norge.

Hvordan staten kan få pilene til å snu for fruktbarhetstallene, er vanskelig å si, sier FHI- forsker Ranveig Hart.

– Om enda bedre støtteordninger for familiene ville gitt flere barn, vet vi ikke.

Hva mener sittende regjering med støtteordninger? Hva mener regjeringen skal til at foreldre skal ønske å produsere barn?

Her er noen forslag til effektive støtteordninger:

Legg til rette for arbeidsplasser i hele landet, sørg for god kommuneøkonomi, tilbakefør nærpoliti til utkantstrøkene, styrk helsetilbudene, gratis ferger, bedre veier, utdanne norske arbeidstakere til fiskeindustrien og jordbruket. Slutt med å kimse av oss som ønsker å bo og leve på fjell og ved kyst, på gårder og bruk rundt om! Snu urbaniseringen!

Å ha mange barn i en trang byleilighet med eller uten tilgang til hage, skog, friareal, med foreldre som jobber utenfor hjemmet, kan neppe foretrekkes uansett økonomiske ordninger.  Fremfor å oppdra barn som kan leke ute og ofte ha mer kontakt med foreldre og storfamilie.

Staten sentraliserer mer og mer. På få år har det blitt mer enn 2000 flere ansatte i Oslo, leser jeg i en rapport fra Telemarksforskning. Hvor kommer disse arbeidstakerne fra, om ikke fra landdistriktene. Og sentraliseringen øker for hvert år. Fortetningen særlig i Oslo blir mer og mer negativ for mange.

Så hva er det jeg ikke har forstått? Eller kan det være noe de blå på Stortinget ikke har forstått?

68505375 2290890321227333 7552601411926622208 oInnleggsforfatter Bibbi Bøhn.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse