fbpx
Annonse
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Leserinnlegg
Paul Andreas Hofseth
16 april 2021 09:43
Romsdalsaksen med blå farge. Tunneler er merket med sort farge. 1 strek for et løp, og 2 strek for 2 løp. Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Romsdalsaksen med blå farge. Tunneler er merket med sort farge. 1 strek for et løp, og 2 strek for 2 løp. Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

En god illustrasjon sier mer enn tusen ord. Merk deg det effektive samspillet mellom eksportvegen for Sunnmøre, E136 Ålesund–Dombås og Romsdalsaksen sin løsning for E39. Slik sambruk på delstrekninger er smart, sparer store pengebeløp og er genial samfunnsnytte i praksis.

De to aktuelle traseene for Møreaksen (MA) og Romsdalsaksen (RA) er en studie verdt. Forskjellen i omfang, og spesielt når det gjelder tunneler er stor.  Omfang er også en indikator for kostnader.

Undersjøisk versus oversjøisk kryssing av Romsdalsfjorden var stikkordene ved gallupen utført av Sentio i 2019, og 1000 svar fordelte seg slik: undersjøisk 165 oversjøisk 598. Vet ikke: 237. Snart blir det nye undersøkelser, med forventninger til både spørsmål og svar. 

Den undersjøiske Tautratunnelen er planlagt i et område, beskrevet i en NGU rapport fra 2015 som krevende geologiske forhold med forkastninger og hyppige jordskjelv. Det usikre er om det også kan være bevegelse i grunnen, noe jordskjelvene jo er en klar indikasjon på. 

Målinger kan gi svar, men vil være tidkrevende. Men – er det ikke berettiget å bruke nødvendig tid til å gjøre undersøkelser og målinger før eventuell oppstart på en tunnel som planlegges for minst 100 års bruk? Å ignorere de alvorlige signalene kan få katastrofale følger.

Dersom Romsdalsaksen blir det endelige valget for framtidig E39, vil det neppe skje før E136 er fiks ferdig mellom Ålesund og Dombås. Vi får tro at delprosjektene settes i gang og fullføres i henhold til de klare meldingene fra våre fylkespolitikere – «Eksportvegen først!» Bompenger for Tresfjordbrua er jo allerede avviklet.

Utgangspunktet er da perfekt for Romsdalsaksen med startpunkt fra syd i Hjelvika.

I den andre enden av traseen er det også muligheter for sambruk mellom mellom RA og en annen viktig veg – Fylkesveg 64 på en del av strekningen.

Samspillet med 136 og eventuelt FV 60 kan derved gi en økonomisk stor gevinst dersom det blir realisert. For E39 er det imidlertid stamvegtrafikken som er hovedoppgaven, og den løser Romsdalsaksen etter læreboka – at den skal bygges kortest, raskest, flatest og billigst mulig.

Stamvegen skal også trekkes mot, men ikke gjennom sentrale områder som byer og bygder. Det smarte er å la stamvegen supplere og utfylle de lokale vegene, ikke erstatte de. Det folkelige engasjementet mot Møreaksen, og for Romsdalsaksen eller fortsatt fergedrift har aldri vært større enn nå.

Logg inn for å kommentere.
Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 17 dager siden
    Møreaksen er smartare enn Romsdalsaksen på fleire felt:
    - den går der folk bur og arbeider
    - gryteklar
    - kompletterer fastsamband for alle øyane i fylket, frå Gursken i sør til Averøya og Frei i nord.
    - reinhekla, reinspikka distriktspolitikk

    Romsdalsaksen har svært mange ulemper. Men den viktigaste er at når ein Romsdalsakse teoretisk sett skulle vere klar til å byggast, har entusiasmen rundt ferjefri E39 forvitra for lengst, og investeringane følger igjen kjøttvekta= Austlandet. Prosjetet ferjefri E39 er historisk i den forstand at det akkurat no er ein tverrpolitisk vilje til å knyte saman Vestlandet. Denne viljen har vi på lånt tid.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 22 dager siden
    Ja, uten tvil, Romsdalsaksen er både klokest, sikrest, og det beste fremtidsrettede oversjøiske prosjektet for samtlige brukere, også utenom Molde, både på klima, og miljø, og vi er de eneste som i tillegg også ivaretar de Myke trafikantene, på begge sidene av den fantastiske Romsdalsfjorden, inkludert Fannefjorden.  Ingen foran, ingen ved siden, det er bare å glede seg.
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Lars Svein Valderhaug 21 timer siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøNei, eg har for lengst oppfatta at du er heilt på jordet i dine vurderingar av behovet for eit nytt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Lars Svein ValderhaugDu har endelig oppfattet meg rett. Med Romsdalsaksen vil det bli større trafikk i Fannefjordtunnelen enn uten Romsdalsaksen. Det er ...
Lars Svein Valderhaug 1 dager siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøSå du trur verkeleg at fylket vil byggje ein ny tunnel for å avlaste eksisterande tunnel når der er ei ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Lars Svein ValderhaugOm Romsdalsaksen bygges, så vil det medføre større trafikk i Fannefjordtunnelen, ikke mindre, slik du hevder. Og dermed må den ...
Lama Vik 1 dager siden Sikkerhet og kostnader
@Thomas RønsaasMed Møreaksen sparer du ein time Ålesund- KSU. Vi får ein heilt ny, flott veg med høg standard. Ein kan ...
Lars Svein Valderhaug 2 dager siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøFor absolutt siste gong! Når Romsdalsaksen har medført statleg E39-bru til Lønset, trur du då det blir bygd nytt løp ...

Mest aktive

  • Terje Sundsbø 64 comments
  • Lars Svein Valderhaug 38 comments
  • Lama Vik 22 comments
  • Jan Rune Haukvik 22 comments
  • Vidar Hölm 13 comments
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte