Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er med undring vi FrP damene leser overskriften. Er lei av «gretne gamle gubber» i RBnett 29. april 2021 (pluss-artikkel krever innlogging).

For oss er det viktig at ung som gammel, kjønn eller alder bruker sin stemme i viktige samfunnsdebatter, som angår hele fylket.

Det finnes andre alternativer en Møreaksen og for oss er veiene mellom fjordkryssingene viktigst.

Det blir hevdet at man sparer mye reisetid om Møreaksen bygges og det blir et enormt bo og arbeidsmarked. Mulig det kan stemme når hele strekningen Ålesund – Molde er bygget. Men det vil ta tiår etter dagens tempo på bevilgninger.

Det høres ut som rulleringen av NTP og pengene er vedtatt utbetalt. Kostnader til veiprosjekt blir vedtatt av stortinget hvert år. I NTP ligger det en plan om 2,5 milliard i neste periode(bompenger). Det er ikke bevilget ett rødt øre til dette gigantprosjektet.

Hvorfor har det da tatt så lang tid å få midler til å utbedre Romsdalen som er en av våre viktigste eksportveier ut av fylket? Tverrpolitisk er dette prioritet 1, men vi hører veldig lite om denne kampen.

Vi FrP damene samarbeider godt med de så kalla gretne gamle gubbene i vårt parti, samt våre medlemmer og andre som tar kontakt. Møre og Romsdal FrP har hatt denne saken til diskusjon i flere år. Vi har invitert bredt inn for å tilegne oss ny kunnskap. Flere og flere så galskapen med å få realisert et slikt gigantprosjekt, samtidig som at E39 mange steder rundt om i fylket er av dårlig forfatning, mangler gul stripe og ikke har trafikksikkerheten på plass.

Ja debattklimaet kan til tider være tøft, men en slik overskrift legger ikke opp til et bedre klima. Det er tøffe tak begge veier og det er ikke bedre i andre leire. Det er heller ikke mulig å debattere på Møreaksen sin side uten å bli hengt ut, få sletta kommentarer eller bli sletta som medlem.

For pendlere fra andre siden av fjorden har pendlersituasjonen forverret seg med nedleggelse av hurtigbåten. Ett pluss er gratis ferjebillett. Men det vil ikke bli gratis å pendle for en dagpendler til Molde eller til det nye sykehuset på Hjelset. Kollektivtransporten i distriktene bygges ned og en blir mer og mer avhengig av egen bil for å kunne delta i arbeid og det sosiale liv, utenom sin egen lille navle.

Co2 utslippene skal ned og miljøet er i fokus, da vil vel ikke tunneler under sjø og over fjell være den beste løsningen? En stor investering på nye el ferjer er i gang, om kort tid er de på plass på de fleste fjorder og strekninger. Hyppige avganger og bedre rutetilbud vil i utgangspunktet gi kortere reisevei.

Aukra og Midsund må gjerne få sin fastlandsforbindelse etter Nordøyveien modell. Det er fult mulig om øyfolket står samlet om dette. For oss er E39 strakeste veien på kortes mulig tid. Tilførselsveier til tettsteder og byer må være på plass. Slik bygges veiene både på Sør og Østlandet, samt i våre naboland.

FrP damene i Møre og Romsdal FrP fra Nord til Sør, vil ha en ugildet utredning av Romsdalsaksen med bruer i fokus og fortsatt ferjer. Bygg veiene mellom byene først så får fjordkryssingen komme etter. Ny teknologi er i frammarsj og det er lov å stoppe opp å tenke seg om.

Som folkevalgte lytter vi både til folk flest og ulike fagmiljøer.
Et vedtak står til et nytt vedtak er fattet, det ingen skam å snu i tide.

For FrP damene i Møre og Romsdal fra Vanylven i sør til Sunndal i nord.

Av

Sylvi Listhaug, 1 kandidat

Anne Marie Fiksdal, 4 kandidat

Gunnhild Meringdal, 7 kandidat

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 3 år siden
    FrP - damene likar stagnasjon og forgubbing. Stoppar all utvikling. Bypakke, opera og Møreakse. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 år siden
    Frp, som har hatt samferdselsministeren i svær mange år nå, lurer på hvorfor det ikke har kommet penger til Møreaksen før Krf tok over posten? Det er det mange andre som lurer på også.

    Frp mener at Aukra og Midsund skal få fastlandsforbindelsen finansiert av M&R Fylkeskommune slik som Nordøyvegen, og ikke via NTP. Hvorfor ikke fortsatt ferge, som synes å foretrekkes for Romsdalsfjorden?

    Frp vil ha nye utredninger av Romsdalsaksen, etter at to samferdselsministre fra samme parti tidligere har vurdert Møreaksen som den klart beste. Har Frp sviktet med disse utredningene tidligere?

    Frp foretrekker fortsatt ferger. Framtidige fergeavløsningsprosjekter ligger da tynt an.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Espen Heitmann · 3 år siden
    Flott og meeeget oppegående damer i Frp ja, det skal være sikkert :)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse