Senterpartiet prioriterer vedlikehold og fylkesveger og Astad–Bjerkeset i NTP.
Regjeringa har foreslått en ny satsing på fylkesvei, «tilskudd til fylkesvei». I regjeringas forslag ligger det inne 15,3 mrd. Det vil si 775 mill. kroner årlig i første seksårsperiode og 1775 mill. kroner i andre seksårsperiode. Ca. 10 % går til Møre og Romsdal, altså 77 mill./år i første 6-årsperiode. I dag bruker vi ca. 550 mill. i året på vegvedlikehold, så dette betyr et løft på ca. 14 %. Senterpartiet legger på 2,7 mrd. kroner i tillegg til dette. Slik at det i Senterpartiets alternativ er 1 mrd. kroner årlig i første seksårsperiode og 2 mrd. kroner årlig i andre seksårsperiode i potten «tilskudd til fylkesvei». Det betyr ekstra 100 mill. per år de første seks åra og 200 mill. mer pr år de neste. Det betyr at vi kan hindre ytterligere forfall på vegene våre i Møre og Romsdal med SP sitt forslag. SP sitt forslag er et stort og nødvendig håndslag til næringsliv og innbyggere i distrikta i hele landet.
Senterpartiet legger inn 500 mill. i friske penger til E39 Astad–Bjerkeset i første periode.
Senterpartiet prioriterer E136 Dombås–Vestnes som det viktigste riksvegprosjektet i Møre og Romsdal. Derfor er vi sterkt kritisk til å overføre denne strekninga til Nye Veier, der vi ikke vet hverken når den bli oppstarta eller står ferdig. Deler av strekninga er ferdig prosjektert og kan starte i morgen, om regjeringa hadde gitt startbevilgning til Statens vegvesen og fulgt opp gjeldende NTP. Statens vegvesen har sagt at prosjektet kan være ferdig i 2025 om de får det, Nye Veier står fritt til å prioritere rekkefølge på sine prosjekter, men er pålagt å ta de mest lønnsomme først. Det er ikke Romsdalen!