Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Terje Pedersen / NTB
Foto: Terje Pedersen / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Senterpartiet prioriterer vedlikehold og fylkesveger og Astad–Bjerkeset i NTP.

Regjeringa har foreslått en ny satsing på fylkesvei, «tilskudd til fylkesvei». I regjeringas forslag ligger det inne 15,3 mrd. Det vil si 775 mill. kroner årlig i første seksårsperiode og 1775 mill. kroner i andre seksårsperiode. Ca. 10 % går til Møre og Romsdal, altså 77 mill./år i første 6-årsperiode. I dag bruker vi ca. 550 mill. i året på vegvedlikehold, så dette betyr et løft på ca. 14 %. Senterpartiet legger på 2,7 mrd. kroner i tillegg til dette. Slik at det i Senterpartiets alternativ er 1 mrd. kroner årlig i første seksårsperiode og 2 mrd. kroner årlig i andre seksårsperiode i potten «tilskudd til fylkesvei». Det betyr ekstra 100 mill. per år de første seks åra og 200 mill. mer pr år de neste. Det betyr at vi kan hindre ytterligere forfall på vegene våre i Møre og Romsdal med SP sitt forslag. SP sitt forslag er et stort og nødvendig håndslag til næringsliv og innbyggere i distrikta i hele landet.

Senterpartiet legger inn 500 mill. i friske penger til E39 Astad–Bjerkeset i første periode.

Senterpartiet prioriterer E136 Dombås–Vestnes som det viktigste riksvegprosjektet i Møre og Romsdal. Derfor er vi sterkt kritisk til å overføre denne strekninga til Nye Veier, der vi ikke vet hverken når den bli oppstarta eller står ferdig. Deler av strekninga er ferdig prosjektert og kan starte i morgen, om regjeringa hadde gitt startbevilgning til Statens vegvesen og fulgt opp gjeldende NTP. Statens vegvesen har sagt at prosjektet kan være ferdig i 2025 om de får det, Nye Veier står fritt til å prioritere rekkefølge på sine prosjekter, men er pålagt å ta de mest lønnsomme først. Det er ikke Romsdalen!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Audun Karlstrøm · 2 år siden
    Folkets Veikrav og Veglovens formålsparagraf sier:

    "§ 1a. Formålet med denne lova er å tryggje planlegging, bygging, vedlikehald og drift av offentlege og private vegar, slik at trafikken på dei kan gå på eit vis som trafikantane og samfunnet til ei kvar tid kan vere tente med.
    Det er ei over-ordna målsetting for vegstyremaktene å skape størst mogleg trygg og god avvikling av trafikken og ta omsyn til grannane, eit godt miljø og andre samfunnsinteresser elles."

    Merkelig at Kristin Sørheim hopper over partiets standpkt. og "argumentasjonsrekke" på hvorfor de er i MOT folkemeningen om Møreaksen (MA).
    Dette tunnel-monotone veikonseptet med en netto nytte på (minus) -19,36 Mrd. og med svært høye drift- og vedlikeholdskostnader er ikke fremtidsrettet. Slike konsept er det AS Norge generelt vil slite med å finansiere i den elektrifiserte fremtiden.

    Det må bygges energieffektivt, miljøvennlig, smartere og mer samfunnsnyttig, noe folkets favoritt Romsdalsaksen kan bidra til. Den tilfredsstiller bestillingen til fergefri E39 og Veglovens formålsparagraf § 1a. betydelig bedre.
    Rundt 70 % av folk og næringsliv i regionen ser og forstår dette.
    Når skal de som er folkets ombudsmenn i Sp se og forstå dette?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 2 år siden
    Kristin Sørheim, Du glemte vell også og si att SP også prioriterer Møreaksen, imot samtlige SP kommunene på Nordmøre, så en stemme til SP , er det same som og støtte Møreaksen, noe som kun 13% av Nordmøre vil ha. Skammelig ovenfor egne velgere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse