Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Terje Pedersen / NTB
Foto: Terje Pedersen / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Senterpartiet prioriterer vedlikehold og fylkesveger og Astad–Bjerkeset i NTP.

Regjeringa har foreslått en ny satsing på fylkesvei, «tilskudd til fylkesvei». I regjeringas forslag ligger det inne 15,3 mrd. Det vil si 775 mill. kroner årlig i første seksårsperiode og 1775 mill. kroner i andre seksårsperiode. Ca. 10 % går til Møre og Romsdal, altså 77 mill./år i første 6-årsperiode. I dag bruker vi ca. 550 mill. i året på vegvedlikehold, så dette betyr et løft på ca. 14 %. Senterpartiet legger på 2,7 mrd. kroner i tillegg til dette. Slik at det i Senterpartiets alternativ er 1 mrd. kroner årlig i første seksårsperiode og 2 mrd. kroner årlig i andre seksårsperiode i potten «tilskudd til fylkesvei». Det betyr ekstra 100 mill. per år de første seks åra og 200 mill. mer pr år de neste. Det betyr at vi kan hindre ytterligere forfall på vegene våre i Møre og Romsdal med SP sitt forslag. SP sitt forslag er et stort og nødvendig håndslag til næringsliv og innbyggere i distrikta i hele landet.

Senterpartiet legger inn 500 mill. i friske penger til E39 Astad–Bjerkeset i første periode.

Senterpartiet prioriterer E136 Dombås–Vestnes som det viktigste riksvegprosjektet i Møre og Romsdal. Derfor er vi sterkt kritisk til å overføre denne strekninga til Nye Veier, der vi ikke vet hverken når den bli oppstarta eller står ferdig. Deler av strekninga er ferdig prosjektert og kan starte i morgen, om regjeringa hadde gitt startbevilgning til Statens vegvesen og fulgt opp gjeldende NTP. Statens vegvesen har sagt at prosjektet kan være ferdig i 2025 om de får det, Nye Veier står fritt til å prioritere rekkefølge på sine prosjekter, men er pålagt å ta de mest lønnsomme først. Det er ikke Romsdalen!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Audun Karlstrøm · 2 år siden
    Folkets Veikrav og Veglovens formålsparagraf sier:

    "§ 1a. Formålet med denne lova er å tryggje planlegging, bygging, vedlikehald og drift av offentlege og private vegar, slik at trafikken på dei kan gå på eit vis som trafikantane og samfunnet til ei kvar tid kan vere tente med.
    Det er ei over-ordna målsetting for vegstyremaktene å skape størst mogleg trygg og god avvikling av trafikken og ta omsyn til grannane, eit godt miljø og andre samfunnsinteresser elles."

    Merkelig at Kristin Sørheim hopper over partiets standpkt. og "argumentasjonsrekke" på hvorfor de er i MOT folkemeningen om Møreaksen (MA).
    Dette tunnel-monotone veikonseptet med en netto nytte på (minus) -19,36 Mrd. og med svært høye drift- og vedlikeholdskostnader er ikke fremtidsrettet. Slike konsept er det AS Norge generelt vil slite med å finansiere i den elektrifiserte fremtiden.

    Det må bygges energieffektivt, miljøvennlig, smartere og mer samfunnsnyttig, noe folkets favoritt Romsdalsaksen kan bidra til. Den tilfredsstiller bestillingen til fergefri E39 og Veglovens formålsparagraf § 1a. betydelig bedre.
    Rundt 70 % av folk og næringsliv i regionen ser og forstår dette.
    Når skal de som er folkets ombudsmenn i Sp se og forstå dette?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 2 år siden
    Kristin Sørheim, Du glemte vell også og si att SP også prioriterer Møreaksen, imot samtlige SP kommunene på Nordmøre, så en stemme til SP , er det same som og støtte Møreaksen, noe som kun 13% av Nordmøre vil ha. Skammelig ovenfor egne velgere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 21 minutter siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje Sundsbø0-alternativer er: Forutsetning er at strekninga Vik til Molde blir bygd. Då blir strekninga Ørskogfjellet til Vik korta ned med ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet hjalp lite at du nå har tilgang til PC. Du/Naturvernforbundet er fortsatt ute av stand til å svare.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse