Annonse
Annonse
Del på Facebook
Foto: Terje Pedersen / NTB
Foto: Terje Pedersen / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Senterpartiet prioriterer vedlikehold og fylkesveger og Astad–Bjerkeset i NTP.

Regjeringa har foreslått en ny satsing på fylkesvei, «tilskudd til fylkesvei». I regjeringas forslag ligger det inne 15,3 mrd. Det vil si 775 mill. kroner årlig i første seksårsperiode og 1775 mill. kroner i andre seksårsperiode. Ca. 10 % går til Møre og Romsdal, altså 77 mill./år i første 6-årsperiode. I dag bruker vi ca. 550 mill. i året på vegvedlikehold, så dette betyr et løft på ca. 14 %. Senterpartiet legger på 2,7 mrd. kroner i tillegg til dette. Slik at det i Senterpartiets alternativ er 1 mrd. kroner årlig i første seksårsperiode og 2 mrd. kroner årlig i andre seksårsperiode i potten «tilskudd til fylkesvei». Det betyr ekstra 100 mill. per år de første seks åra og 200 mill. mer pr år de neste. Det betyr at vi kan hindre ytterligere forfall på vegene våre i Møre og Romsdal med SP sitt forslag. SP sitt forslag er et stort og nødvendig håndslag til næringsliv og innbyggere i distrikta i hele landet.

Senterpartiet legger inn 500 mill. i friske penger til E39 Astad–Bjerkeset i første periode.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Senterpartiet prioriterer E136 Dombås–Vestnes som det viktigste riksvegprosjektet i Møre og Romsdal. Derfor er vi sterkt kritisk til å overføre denne strekninga til Nye Veier, der vi ikke vet hverken når den bli oppstarta eller står ferdig. Deler av strekninga er ferdig prosjektert og kan starte i morgen, om regjeringa hadde gitt startbevilgning til Statens vegvesen og fulgt opp gjeldende NTP. Statens vegvesen har sagt at prosjektet kan være ferdig i 2025 om de får det, Nye Veier står fritt til å prioritere rekkefølge på sine prosjekter, men er pålagt å ta de mest lønnsomme først. Det er ikke Romsdalen!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Audun Karlstrøm · 11 måneder siden
    Folkets Veikrav og Veglovens formålsparagraf sier:

    "§ 1a. Formålet med denne lova er å tryggje planlegging, bygging, vedlikehald og drift av offentlege og private vegar, slik at trafikken på dei kan gå på eit vis som trafikantane og samfunnet til ei kvar tid kan vere tente med.
    Det er ei over-ordna målsetting for vegstyremaktene å skape størst mogleg trygg og god avvikling av trafikken og ta omsyn til grannane, eit godt miljø og andre samfunnsinteresser elles."

    Merkelig at Kristin Sørheim hopper over partiets standpkt. og "argumentasjonsrekke" på hvorfor de er i MOT folkemeningen om Møreaksen (MA).
    Dette tunnel-monotone veikonseptet med en netto nytte på (minus) -19,36 Mrd. og med svært høye drift- og vedlikeholdskostnader er ikke fremtidsrettet. Slike konsept er det AS Norge generelt vil slite med å finansiere i den elektrifiserte fremtiden.

    Det må bygges energieffektivt, miljøvennlig, smartere og mer samfunnsnyttig, noe folkets favoritt Romsdalsaksen kan bidra til. Den tilfredsstiller bestillingen til fergefri E39 og Veglovens formålsparagraf § 1a. betydelig bedre.
    Rundt 70 % av folk og næringsliv i regionen ser og forstår dette.
    Når skal de som er folkets ombudsmenn i Sp se og forstå dette?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 11 måneder siden
    Kristin Sørheim, Du glemte vell også og si att SP også prioriterer Møreaksen, imot samtlige SP kommunene på Nordmøre, så en stemme til SP , er det same som og støtte Møreaksen, noe som kun 13% av Nordmøre vil ha. Skammelig ovenfor egne velgere.
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Havets sølv – kystens gull
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

@Rolf Erik PedersenBevilgningene til Nye Veier og SVV kommer fra den samme pengesekk som vi alle finansierer – skattepengene. Det er ikke ...
@Terje SundsbøSve har rett I at vi har nok penger til å bygge mye vei.Men å bygge en standard vi ikke ...
Bjørn Nøstvold 3 dager siden 17. mai-appell
Så enig. Det har gått i feil retning helt siden 1994, hvor EU vennlige partier har godkjent over 13000 direktiver ...
Nils Hagseth 7 dager siden Eksportvegen fremfor Møreaksen
Kvifor er det så viktig å sette desse prosjekta opp mot kvarandre? "Nye veier " styrer det eine og vegvesenet ...
I følge Frank Sve (Frp), så er det rikelig med penger til å bygge veier: «Frp mener regjeringen har mer ...
Geir Gerhard Greger 12 dager siden Klimabispen møter olje og gassbyen
Kanskje hun kommer til byen for å gi byen den siste olje..
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i større format og valg av periode. Her vil du også kunne finne tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte