Annonse
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

At Statens vegvesen og utbyggingsdirektør Davik nokre dagar før samferdselskomiteen legg fram si innstilling til Stortinget, inviterar til lobbymøte for Møreaksen, er rett og slett utidig politisk innblanding.

Dette er slik eg ser det, brot på grunnlaget for saksbehandling frå embetsverk og vidare til politisk behandling av saker her i landet.

Statens vegvesen ved Davik og co har for lengst avgitt saka ang NTP til Stortinget, og er såleis ute av saksbehandling.

No er det politikarane som bestemmer, og dersom Utbyggingsdirektør i Statens vegvesen Davik ynskjer å delta i debatten på politikarane og folket sin banehalvdel, så får Davik finne seg eit politisk parti.

Denne saka bør havne i kontroll og konstitusjonskomiteen på Stortinget og granskast der, for slik som dette kan vi ikkje ha det.

Eit stort fleirtal av innbyggjarane her i fylket ynskjer ikkje Møreaksen, snart 400 m under fjorden og med stigning på 1080 m, rett gjennom og forbi Molde.

Folket ynskjer fortsatt ferjer eller Romsdalsaksen, og ventar gjerne dei åra som skal til berre Møreaksen vert skrota.

Kvifor har ikkje Utbyggingsdirektør Davik klart å prestert å byggje 1 m veg i Møre og Romsdal i gjeldande NTP som vart vedteken i 2017 og fram til i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

4,4 milliard skulle brukast her i fylket, medan Statens vegvesen har brukt sine planleggingsresursar på Møreaksen og bypakke Ålesund, har planlegging av det dei skulle her i fylket glimra med sitt fråver.

FrP ynskjer ikkje Statens vegvesen til utbygging av Ålesund- Molde og Vestnes- Bjorli, men ynskjer at Nye Veier as skal få dette inn i sin portefølje.

Nye veier as gjer det dei vert sett til, driver ikkje sin virksomheit som eit politisk parti slik som Utbyggingsdirektør Davik og STVV faktisk bedriver i Møreaksen saka.

Nye veier AS ynskjer å bygge vegane mellom fjordane fyrst, då vil faktisk Ålesund til Bjorli faktisk bli realisert og ikkje slik som no der Statens vegvesen trenerer planlegginga av dette.

FrP krev Møreaksen skrota. Folket i Møre og Romsdal krev Møreaksen skrota.

No er det snart på tide at demokratiet fungerar og at folket får bestemme, ikkje lobbyistar i Statens vegvesen eller politikarar som ikkje bryr seg med kva folket meiner.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Jan Rune Haukvik · 1 år siden
    Du må gjerne kritisere at det arrangeres et slikt webinar, Frank Sve. Men behovet for et slikt oppklaringsmøte er det i grove trekk du som har skapt. Dette har du, sammen med dine medsammensvorne, skapt ved hjelp av en rekke hinsides påstander og løgner som ikke savner noe som helst rot i virkeligheten. 
    Jeg har full forståelse for at Davik og SVV føler behov for et slikt møte.
    Hvis dette skulle være lobbyvirksomhet, måtte det kommet før. Merknadene fra Transportkomiteen er allerede skrevet, prioriteringene er gjort, og dokumentet leveres senest mandag. Etter den tid, skjer ingen endringer i NTP. Så et webinar på tirsdag vil være kun av informativ interesse. 
    Hvis du har målsetting om å komme deg på Stortinget, burde du vite slike ting, Sve. 
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Havets sølv – kystens gull
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 3 timer siden E39 – kortest, raskest, flatest og billigst mulig
@Bjørn Arild Reed JacobsenHvorfor kan ikke dere lage dere fastlandsforbindelser - uten å måtte lage slikt styr ut av det? Se til Sunnmøre ...
Bjørn Arild Reed Jacobsen 4 timer siden E39 – kortest, raskest, flatest og billigst mulig
Notge er et langstrakt land der E6 forbinder Nord og Sør meg gode veger for raskest mulig forbindelse. Kyststamvegen er ...
Terje G. Finnøy 5 timer siden Fergefri E39 – er oppgaven forstått?
@Bjørn Arild Reed JacobsenFakta? MA er ett rigget prosjekt. Og det fra lenge før KVU2011. 
Ketil Strand Andersen 5 timer siden Det skal være et fødetilbud i Kristiansund
@Terje SundsbøTo fødeavdelinger er bedre enn èn. Hvis sentralisering er det beste, hvorfor har ikke M&R èn fødeavdeling i Ålesund? Eller ...
Terje G. Finnøy 5 timer siden Fergefri E39 – er oppgaven forstått?
@Terje SundsbøMed ref. til din stadig repeterende 25% trafikkmengde øst for Molde sentrum. Kan du på lik linje belyse oss med ...
Audun Karlstrøm 6 timer siden Fergefri E39 – er oppgaven forstått?
Målsetting i NTP og konseptvalget fra 2011 er som det ble ble fremlagt av SVVRM i 2013 og brukt som ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte