Vi alle må være oppmerksomme på hvordan digitale verktøy blir brukt, slik at vi øker elevenes læringsutbytte og sosiale ferdigheter og ikke gjøre PC eller nettbrett til en byrde for eleven.
Mange elever i barneskolen har bokstavelig talt fått en ekstra tung bør. De har en skole-PC på lån som de sammen med foreldre har erstatningsansvar for hele døgnet. Foruten for at PCen gir en ekstra tyngde i skolesekken, føler de naturlig nok ansvaret for at skolens eiendom ikke på noen måte blir skadet på vei til og fra skolen. Dette ansvaret blir gjentatt både fra skolens folk og fra foreldrene til barnet. Og vi alle vet at det ikke skal så mye til for å skade en PC. Det er nok med en lekkasje fra en saftflaske i samme skolesekk som elevene også må frakte fra hjemmet til skolen og tilbake.
Ikke nok med at gratisprinsippet i skolen blir utfordrer med et erstatningsansvar for tap eller skade på PC, men skoleeier pålegger også elevene en byrde og et ansvar som storsamfunnet (les kommunen) etter lovverket burde ta.
Lærerne er opptatt av å minimere dokumentasjon og kontrolltiltak i skolen, men de er også med i å benytte ny uprøvd teknologi på sine elever. Det nye nå er å innføre en leveringsfrist på lekser for eksempel kl 22 dagen før neste skoledag. Dette setter en utilbørlig press på elevene. Uansett om eleven har brukt mye tid og gjort seg flid med hjemmeoppgavene, blir det et nederlag når oppgavene blir forsøkt levert etter kl 22 og blir avvist. Å gå til sengs med en slik «elektronisk» avvisning er ikke godt for en tiåring. Dessuten er et slikt system en invadering av skolehverdagen inn i familiehjemmene som minner om maktovergrep.
Om det skal være lekser i barneskolene, så må skoleeier ha mere respekt for barna og hjemmene til barna. Kristiansund kommune bør holde sine eiendeler (PCer og nettbrett) på skolene og slutte å pålegge elever ekstra stress og press.