Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Viggo Jordahl
Ytring
04 juni 2021 11:30
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB
Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi alle må være oppmerksomme på hvordan digitale verktøy blir brukt, slik at vi øker elevenes læringsutbytte og sosiale ferdigheter og ikke gjøre PC eller nettbrett til en byrde for eleven.

Mange elever i barneskolen har bokstavelig talt fått en ekstra tung bør. De har en skole-PC på lån som de sammen med foreldre har erstatningsansvar for hele døgnet. Foruten for at PCen gir en ekstra tyngde i skolesekken, føler de naturlig nok ansvaret for at skolens eiendom ikke på noen måte blir skadet på vei til og fra skolen. Dette ansvaret blir gjentatt både fra skolens folk og fra foreldrene til barnet. Og vi alle vet at det ikke skal så mye til for å skade en PC. Det er nok med en lekkasje fra en saftflaske i samme skolesekk som elevene også må frakte fra hjemmet til skolen og tilbake.

Ikke nok med at gratisprinsippet i skolen blir utfordrer med et erstatningsansvar for tap eller skade på PC, men skoleeier pålegger også elevene en byrde og et ansvar som storsamfunnet (les kommunen) etter lovverket burde ta.

Lærerne er opptatt av å minimere dokumentasjon og kontrolltiltak i skolen, men de er også med i å benytte ny uprøvd teknologi på sine elever. Det nye nå er å innføre en leveringsfrist på lekser for eksempel kl 22 dagen før neste skoledag. Dette setter en utilbørlig press på elevene. Uansett om eleven har brukt mye tid og gjort seg flid med hjemmeoppgavene, blir det et nederlag når oppgavene blir forsøkt levert etter kl 22 og blir avvist. Å gå til sengs med en slik «elektronisk» avvisning er ikke godt for en tiåring. Dessuten er et slikt system en invadering av skolehverdagen inn i familiehjemmene som minner om maktovergrep.

Om det skal være lekser i barneskolene, så må skoleeier ha mere respekt for barna og hjemmene til barna. Kristiansund kommune bør holde sine eiendeler (PCer og nettbrett) på skolene og slutte å pålegge elever ekstra stress og press.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Espen Heitmann 15 minutter siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse