Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
23 september 2021 09:32
Del på Facebook
Løsninger som er vurdert for ferjefrie forbindelser E39 Ålesund–Molde. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen
Løsninger som er vurdert for ferjefrie forbindelser E39 Ålesund–Molde. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Utklippet er hentet fra en artikkel skrevet av Bjørg Irene Hovde hos Romsdals Budstikke. Hun stiller spørsmål til daglig leder for Møreaksen AS, Harald Espeland som svarer slik.

«Jeg forstår ikke hvorfor Tidens Krav spekulerer i at det var i dette møtet det kom innspill om utredning av kostnaden med 110 km/ på Romsdalsaksen. Det spiller ingen rolle om det var tatt opp i dette møtet. Det eneste riktige var uansett å få utredet både 90 km/t og 110 km/t for både Romsdalsaksen og Møreaksen for å ha best grunnlag for å sammenligne alternativene.»

Hendelsene som her omtales knyttes til et møte prosjektleder Harald Inge Johnsen hos Statens vegvesen region Midt (SVVM) kalte inn til i 2019. Blant de i innkalte var «strategisjef» Kjetil Strand (SVVM), daglig leder hos Møreaksen AS Harald Espeland og ordføreren i Molde, Torgeir Dahl.

Det kan virke rettferdig å sammenligne 90 km/t og 110 km/t for både Møreaksen (MA) og Romsdalsaksen (RA) – men det er en årsak for at MA ønsker det. Den undersjøiske Tautratunnelen må ha 2 løp (derved fire felt) grunnet sikkerhet/rømning, mens Julsundbrua behøver bredden grunnet stabilitet. Derved er fire felt eneste alternativ for Møreaksen.

Firefelt motorveg kan gi 110 km/t, men trafikken tilsier ikke fire felt verken for MA eller RA. Romsdalsaksen kan også bygges med fire felt, men meningsløst når trafikken ikke tilsier det. Den relativt nye Tresfjordbrua er fullgod løsning både for E136 og E39, samt gratis for trafikantene.

E136 står øverst på prioriteringslista til våre fylkespolitikere, NLF, NHO, Sunnmørsk næringsliv og folk flest. RA vil gjenbruke en oppgradert E136, og starte pengebruken ved Hjelvika. Romsdalsaksen AS oppgir kr 15 mrd. for Hjelvika–Lønset og prosjektlederen fra SVV Vest sitt «Veøy-forslag» var knappe 14 mrd.

Alternativene florerer mellom Digernes og Ørskogfjellet for tiden, men status er at alternativene RA og MA skiller lag på Ørskogfjellet, og for MA sin del starter pengebruken der. Ta gjerne en kikk på illustrasjonene – duellen i konsentrert form.

Det er ingen grunn til å klage på at nevnte personer møtes for å diskutere forhold knyttet til Møreaksen. Men, det er ikke greit dersom nevnte personer konstruerer scenarier for å svekke en brysom utfordrer.

Statens Vegvesen skal være upartisk, men illustrasjonen de laget «RA 110 km/t» gir et partisk inntrykk. Sammen med «RA-illustrasjonen» bekreftes behovet for en snarlig og uhilda gjennomgang av begge alternativ.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse