fbpx
Annonse
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
23 september 2021 09:32
Løsninger som er vurdert for ferjefrie forbindelser E39 Ålesund–Molde. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen
Løsninger som er vurdert for ferjefrie forbindelser E39 Ålesund–Molde. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Utklippet er hentet fra en artikkel skrevet av Bjørg Irene Hovde hos Romsdals Budstikke. Hun stiller spørsmål til daglig leder for Møreaksen AS, Harald Espeland som svarer slik.

«Jeg forstår ikke hvorfor Tidens Krav spekulerer i at det var i dette møtet det kom innspill om utredning av kostnaden med 110 km/ på Romsdalsaksen. Det spiller ingen rolle om det var tatt opp i dette møtet. Det eneste riktige var uansett å få utredet både 90 km/t og 110 km/t for både Romsdalsaksen og Møreaksen for å ha best grunnlag for å sammenligne alternativene.»

Hendelsene som her omtales knyttes til et møte prosjektleder Harald Inge Johnsen hos Statens vegvesen region Midt (SVVM) kalte inn til i 2019. Blant de i innkalte var «strategisjef» Kjetil Strand (SVVM), daglig leder hos Møreaksen AS Harald Espeland og ordføreren i Molde, Torgeir Dahl.

Det kan virke rettferdig å sammenligne 90 km/t og 110 km/t for både Møreaksen (MA) og Romsdalsaksen (RA) – men det er en årsak for at MA ønsker det. Den undersjøiske Tautratunnelen må ha 2 løp (derved fire felt) grunnet sikkerhet/rømning, mens Julsundbrua behøver bredden grunnet stabilitet. Derved er fire felt eneste alternativ for Møreaksen.

Firefelt motorveg kan gi 110 km/t, men trafikken tilsier ikke fire felt verken for MA eller RA. Romsdalsaksen kan også bygges med fire felt, men meningsløst når trafikken ikke tilsier det. Den relativt nye Tresfjordbrua er fullgod løsning både for E136 og E39, samt gratis for trafikantene.

E136 står øverst på prioriteringslista til våre fylkespolitikere, NLF, NHO, Sunnmørsk næringsliv og folk flest. RA vil gjenbruke en oppgradert E136, og starte pengebruken ved Hjelvika. Romsdalsaksen AS oppgir kr 15 mrd. for Hjelvika–Lønset og prosjektlederen fra SVV Vest sitt «Veøy-forslag» var knappe 14 mrd.

Alternativene florerer mellom Digernes og Ørskogfjellet for tiden, men status er at alternativene RA og MA skiller lag på Ørskogfjellet, og for MA sin del starter pengebruken der. Ta gjerne en kikk på illustrasjonene – duellen i konsentrert form.

Det er ingen grunn til å klage på at nevnte personer møtes for å diskutere forhold knyttet til Møreaksen. Men, det er ikke greit dersom nevnte personer konstruerer scenarier for å svekke en brysom utfordrer.

Statens Vegvesen skal være upartisk, men illustrasjonen de laget «RA 110 km/t» gir et partisk inntrykk. Sammen med «RA-illustrasjonen» bekreftes behovet for en snarlig og uhilda gjennomgang av begge alternativ.

Du må være logget inn for å kommentere.


Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Årbok - Nordmøre Historielag
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Marius Ibs Øien-Hansen 5 timer siden «Gisle» ved Kvalvåg våren 1949
Otto Øien var kaptein på Gisle.
Hydrogen er enormt energikrevende å produsere så det er stort sett for å forsvare mer vindkraftutbygging det ivres for Hydrogenproduksjon.
Terje Sundsbø 1 dager siden Møreaksen er sjanselaus!
Hvilke partier er det som støtter Møreaksen, har Sve glemt det? Dagens regjering Ap og Sp, samt Krf, V og ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Møreaksen er sjanselaus!
Hvilke partier er det som støtter Møreaksen, har du glemt det? Les https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/110408-paradokset-romsdalsaksen-20211021
Svært uventa kraftpris
Den nye Regjeringa sviktar fundamentalt med uforsvarleg og uventa  HØGE kraftprisar! Vanskeleg for oss vanlege veljarar å forstå  og godta ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte