Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For en som har pløyd hav eller jobbet i nær tilknytning til det maritime miljøet i rundt 40 år, er det faktisk kjekt å kunne lese at man i fylkestinget setter spørsmålstegn med sikkerheten på fergene. For Møre og Romsdal er dette et viktig spørsmål siden vi har en del ferger. Det er mange av innbyggerne som daglig er avhengig av ferger. Det er viktig for oss å føle trygghet ombord, og som kunde være trygge på at fylket tar sikkerheten på alvor. Personlig har jeg aldri følt meg utrygg på ferger i Norge, og de ansatte om bord gjør en fantastisk jobb med å frakte trafikanter trygt over fjordene våre.

Men å bli bekymret for sikkerheten om bord, på grunn av oversjø over bauglemmen, blir nok i mine øyne feil. Hadde den bekymrede folkevalgte tatt seg tid til å studere sikkerhetsoppslaget og bemanningsoppgaven i kafeteriaen, ville vedkommende med egne øyne se minimumsbemanningen ombord. Bemanningsoppgaven viser den minste lovlige bemanning om bord; med andre ord den bemanningen Sjøfartsdirektoratet mener er tilstrekkelig for å ivareta sikkerheten til fartøy og passasjerer. Før man innførte autopass hadde de fleste fergene noe større bemanning, for å ivareta billettering, mens man etter innføringen får et klart inntrykk av at bemanningen er gått ned mot sikkerhetsbemanningen. Dette er selvfølgelig er naturlig, rederiet skal tjene penger og kunden setter nok ikke krav om bemanning.

Om du tar deg tid til å studere de nevnte oppslagene, kan man fort reflektere over hva om det skulle skje noe midtfjords, så er det den bemanningen man har til å ivareta sikkerheten for skip og passasjerer. Skulle det bli en brann, skal man bekjempe denne samtidig som man skal ta vare på 200 passasjerer?

Ja, alle syns det er kjedelig å få bilen nedsprøytet av saltvann, men dette har ikke noe med sikkerheten på fergene å gjøre. Det er positivt at fylkestingets representanter tar opp sikkerheten om bord på fergene i fylket, men da er det vel bedre å vurdere sikkerheten.

Industri- og Næringspartiet (INP) er et moderat sentrumsparti som hevder at ferger er en del av veinettet, og de skal derfor betales over budsjettene, men når vi skal ha et offentlig tilbud, så pålegges det det offentlige som kunde å sikre at sikkerheten blir ivaretatt.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 2 år siden
    Jo det har med sikkerheten og gjøre den sjøen som kommer inn på bla SMØLA TUSTNA GRIP og MØRINGEN. Tror kronikkforfatteren bør ta turen. Barn og eldre kan bli slått overende. Andre også.Forøvrig rett med tanke på bemanningen. Sambandet Edøy Sandvika for eksempel har 4 manns besetning. 50 bilers ferjer.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøI ein uttale til mellom anna E39 Ålesund til Molde, eller omvendt, uttaler Transportforvaltning Midt i SVV (05.03.24) mellom anna, ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøEg har vist til forpliktende mål i klimapolitikken. Med gjeldande tiltak er vi langt frå å oppnå dette målet.Så har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrDet kloden ikke tåler, er enormt kraftkrevende ferger. Når Møreaksen avløser 3 fergesamband, blir enorme mengder elektrisitet frigitt, langt mer ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDet akkurat det eg sa, der må vere likhet mellom Loke og Tor. Også reduksjon av farta gjennom Tautratunellen frå ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrHurtige trafikkreduksjoner oppnås ved å redusere fartsgrensene i dag på allerede sterkt trafikkerte veier, slik som rundt Ålesund. Uten utviding ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDette vil ramme alle, også der framskrivingane av trafikk er 50+. Naudsynt trafikkauke til å betale tilbake bompengefinansieringa. Sjøl om SVV ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse