Annonse
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
06 mai 2022 13:14
Del på Facebook
Norstat sin omfattende undersøkelse ble uført for Folkeaksjonen Møre uten Møreaksen. Resultatet fra Norstat sin omfattende undersøkelse med 4002 svar fra samtlige kommuner i Møre og Romsdal, om hvilket alternativ som er ønsket av Romsdalsaksen, Møreaksen eller fortsatt fergedrift. Foto: Statens vegvesen / Øivind Leren
Norstat sin omfattende undersøkelse ble uført for Folkeaksjonen Møre uten Møreaksen. Resultatet fra Norstat sin omfattende undersøkelse med 4002 svar fra samtlige kommuner i Møre og Romsdal, om hvilket alternativ som er ønsket av Romsdalsaksen, Møreaksen eller fortsatt fergedrift. Foto: Statens vegvesen / Øivind Leren
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Motstanden mot Møreaksen er målt ved flere anledninger. De mest omfattende er fra 2019 utført av Sentio og av Norstat i 2021. Ved førstnevnte var undersjøisk vs oversjøisk kryssing av Romsdalsfjorden tema. Kun 16,5 % ønsket undersjøisk løsning. Norstat målte de 3 alternativene «fortsatt fergedrift», Romsdalsaksen (RA) og Møreaksen (MA). 4002 svar fra hele fylket, og vektet forhold til antall innbyggere i de ulike kommunene, kjønn, alder osv. ga klart svar – sisteplass til MA!

Enkelte bruker stor energi på å bortforklare slike omfattende undersøkelser, og spesielt den sistnevnte som Norstat utførte. Det interessante er imidlertid hvorfor motstanden er så stor, samt at stadig nye aktører har våknet fra dvalen. Storebror blant motstanderne er nok Folkebevegelsen Møre uten Møreaksen (MuM) med godt over 14.000 medlemmer, men det finnes også grupper med smalere fokus.

Det er oppsittere langs Fannestranda og andre sted, men størst er motstanden mot den 15 km lange og dype undersjøiske «Tautra-tunnelen». Undersøkelsen til Sentio tyder på stor skepsis. Sannsynligheten for tunnelbrann er ikke veldig stor, men det kan konsekvensene bli ved en tunnelbrann. At summen av farer knyttet til denne tunnelen bagatelliseres og konkluderes med at den blir verdens sikreste er lite troverdig. Er ikke en flat 323 meter lang oversjøisk tunnel som Hatlaåstunnelen like ved sykehuset på Åse langt tryggere?

NLF (Norsk Lastebileier-Forbund) er opptatt av både sjåførene sin sikkerhet, slitasje på bilene og drivstofforbruk. De foretrekker oversjøiske fremfor undersjøiske tunneler, slakke fremfor bratte og korte er bedre enn lange. Andre aktører som eksempelvis sunnmørsk næringsliv har tidligere vært tause, men er nå aktive og veldig klare på at E136 mellom Ålesund og Dombås er langt viktigere enn fjordkryssingen, og må prioriteres deretter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

21. april 2022 ble motstand mot Møreaksen markert i Kristiansund, Molde og Ålesund. Motstanden var fellesnevneren, men arrangementene i de tre byene var ikke identiske. I nordre del holdt parti som er mot MA appeller, mens næringslivet var talerør i Ålesund. Arnfinn Larsen ledet arrangement der, og komprimerte det hele med denne setningen: «Målet vårt er å påvirke Stortinget til å omprioritere.

Den massive motstanden mot Møreaksen vil trolig øke ytterligere. Mange er skeptisk til pengebruken, og selv om midler til MA (E39) og E136 hentes fra ulike bur, kommer de likevel fra vår felles lommebok, «AS Norge».

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
Havets sølv – kystens gull

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 7 dager siden Bløffen om Eksportveien
Har du konkrete tall for ca hvor mye delen med fastlandsforbindelse fra Gossen via Oterøy vil koste? Finner ikke noe ...
Anne Mari Sandshamn 7 dager siden Møreaksen = svindel
@Terje SundsbøLitt dumt å legge inn link til artikler som ligger bak betalingsmur. Ikke alle som har abo på RB. 
Terje Sundsbø 7 dager siden Når Hofseth kommenterer Møreaksen
Det er tydelig at ekko-kammeret her inne ikke liker å bli forstyrret. De leser ikke kritikk av deres favoritt-forfattere. Motargumenter ...
@Anne Mari SandshamnDu gidder ikke kaste bort din tid og meninger, skriver du, men du gidder å bruke tid på å servere ...
Terje Sundsbø 8 dager siden Møreaksen = svindel
Prisøkningene er nå innkalkulert i Møreaksen: https://www.rbnett.no/nyheter/i/z7JRg9/e39-aalesund-molde-blir-dyrere-og-kanskje-litt-forsinkaHvem er det som forsøker seg på svindel? Det er mye stål i flytebroene ...
Terje Sundsbø 9 dager siden Når Hofseth kommenterer Møreaksen
Hofseth synes å ha en generell forakt for fagfolk, i likhet med mange andre motstandere av Møreaksen. I hvert fall ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte