Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
06 mai 2022 13:14
Del på Facebook
Norstat sin omfattende undersøkelse ble uført for Folkeaksjonen Møre uten Møreaksen. Resultatet fra Norstat sin omfattende undersøkelse med 4002 svar fra samtlige kommuner i Møre og Romsdal, om hvilket alternativ som er ønsket av Romsdalsaksen, Møreaksen eller fortsatt fergedrift. Foto: Statens vegvesen / Øivind Leren
Norstat sin omfattende undersøkelse ble uført for Folkeaksjonen Møre uten Møreaksen. Resultatet fra Norstat sin omfattende undersøkelse med 4002 svar fra samtlige kommuner i Møre og Romsdal, om hvilket alternativ som er ønsket av Romsdalsaksen, Møreaksen eller fortsatt fergedrift. Foto: Statens vegvesen / Øivind Leren
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Motstanden mot Møreaksen er målt ved flere anledninger. De mest omfattende er fra 2019 utført av Sentio og av Norstat i 2021. Ved førstnevnte var undersjøisk vs oversjøisk kryssing av Romsdalsfjorden tema. Kun 16,5 % ønsket undersjøisk løsning. Norstat målte de 3 alternativene «fortsatt fergedrift», Romsdalsaksen (RA) og Møreaksen (MA). 4002 svar fra hele fylket, og vektet forhold til antall innbyggere i de ulike kommunene, kjønn, alder osv. ga klart svar – sisteplass til MA!

Enkelte bruker stor energi på å bortforklare slike omfattende undersøkelser, og spesielt den sistnevnte som Norstat utførte. Det interessante er imidlertid hvorfor motstanden er så stor, samt at stadig nye aktører har våknet fra dvalen. Storebror blant motstanderne er nok Folkebevegelsen Møre uten Møreaksen (MuM) med godt over 14.000 medlemmer, men det finnes også grupper med smalere fokus.

Det er oppsittere langs Fannestranda og andre sted, men størst er motstanden mot den 15 km lange og dype undersjøiske «Tautra-tunnelen». Undersøkelsen til Sentio tyder på stor skepsis. Sannsynligheten for tunnelbrann er ikke veldig stor, men det kan konsekvensene bli ved en tunnelbrann. At summen av farer knyttet til denne tunnelen bagatelliseres og konkluderes med at den blir verdens sikreste er lite troverdig. Er ikke en flat 323 meter lang oversjøisk tunnel som Hatlaåstunnelen like ved sykehuset på Åse langt tryggere?

NLF (Norsk Lastebileier-Forbund) er opptatt av både sjåførene sin sikkerhet, slitasje på bilene og drivstofforbruk. De foretrekker oversjøiske fremfor undersjøiske tunneler, slakke fremfor bratte og korte er bedre enn lange. Andre aktører som eksempelvis sunnmørsk næringsliv har tidligere vært tause, men er nå aktive og veldig klare på at E136 mellom Ålesund og Dombås er langt viktigere enn fjordkryssingen, og må prioriteres deretter.

21. april 2022 ble motstand mot Møreaksen markert i Kristiansund, Molde og Ålesund. Motstanden var fellesnevneren, men arrangementene i de tre byene var ikke identiske. I nordre del holdt parti som er mot MA appeller, mens næringslivet var talerør i Ålesund. Arnfinn Larsen ledet arrangement der, og komprimerte det hele med denne setningen: «Målet vårt er å påvirke Stortinget til å omprioritere.

Den massive motstanden mot Møreaksen vil trolig øke ytterligere. Mange er skeptisk til pengebruken, og selv om midler til MA (E39) og E136 hentes fra ulike bur, kommer de likevel fra vår felles lommebok, «AS Norge».

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse