Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Frank Sve, stortingsrepresentant for FrP
Ytring
25 juni 2022 15:59
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Alle andre større veg og utbyggingsprosjekt i Norge, har fått formidable prisaukar pga. skyhøge stål, betong, sprengstoff, drivstoff og generell kraftig prisvekst. Møreaksen derimot forsøker å bløffe alle.

Det store prosjektet i Oslo ved utbygging av Fornebubanen har gått frå 4,5 milliard kr og siste anslag 31 milliard kr. Endar heilt sikkert på både 40–50 milliard kr etter kvart på grunna den ekstreme prisveksten. Statens vegvesen og Nye veier as utsett fleire vegprosjekt rundt omkring i landet på grunn av den samme galopperande prisveksten.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Kven forsøker Møreaksen å svindle med heilt totalt urealistiske kostnadsanslag?

Då er det latterlig å vere vitner til «svindelen» ved Møreaksen, der nokon febrilsk forsøker å framstille eit stort «under» ved at dette prosjektet ikkje blir ramma av prisveksten.

Møreaksen er beregna til ca. 24–25 milliard kr. Med den gjeldande ekstreme prisveksten vil dette prosjektet etter alle erfaringstall reelt vere godt over 30–40 milliard kr. Dette aukar dag for dag, og regjeringa varslar nedeskalering av større vegprosjekt.

Såleis er Møreaksen sjanselaus, og vil sjølvsagt bli stappa djupt ned i ei skuffe.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Bygg ny E39 Veibust, Blindheim–Breivika. Blindheimtunellen skal maks lovleg ha 20.000 bilar i døgnet, men ligg langt over med sine 20–30.000 bilar i døgnet.

Kven har gjeve løyve til å nedprioritere E39 Blindheim–Breivika, fylkets mest trafikkfarlige område og mest trafikkerte vegstrekning?

Når vart trafikken på 2.300 bilar over Romsdalsfjorden eit trafikkproblem eller eit trafikkfarleg område?

Møreaksen er ei haudelaus prioritering, utan fagleg forsvarleg forankring ang. trafikkutfordringar, trafikkmengde eller trafikkfarlige vurderingar.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Prisøkningene er nå innkalkulert i Møreaksen: https://www.rbnett.no/nyheter/i/z7JRg9/e39-aalesund-molde-blir-dyrere-og-kanskje-litt-forsinka

    Hvem er det som forsøker seg på svindel? Det er mye stål i flytebroene på Romsdalsaksen – her vil kostnadsøkningene bli formidable.

    Å stoppe Møreaksen (E39 fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde) gir ikke mer penger til E39 Blindheim – Breivika. Frank Sve (Frp) er den store svindleren.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 2 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøHvorfor ikke la fergene fra Molde til Forneset bestå, det går vel 3 ferger der, som på Halsa-Kanestraum, så hvorfor ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøKom med skisse til gjennomføring av fergeavløysingsprosjekt, som sjølstendig prosjekt.Møreaksen er lagt I sarkofag.Slik du framstiller saka så er det ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrDu avslører at det på de mest trafikkerte dagene så er veien stengt 90% av tiden. Ta hensyn til hele ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøDer er 30 avganger I kvar retning på kvardagar, 2 pr time. Meiner du at Staten får Tautratunellen på kjøpet dersom ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnFlott at du synes at Gossen og Otrøya må få fastlandsforbindelse. Men når Otrøya blir fergefri er det svært billig ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrOtrøya og Gossen har fergestengt vei lagt over 85% av tiden - det øker ikke frekvensen at fergen ikke er ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse