Svar til Frank Sves innlegg «Møreaksen = svindel» publisert 25. juni 2022.
Frank Sve (Frp) og andre motstandere av Møreaksen ønsker å stoppe denne delen av fergefri E39, de argumenterer med at Eksportveien E136 bør prioriteres isteden. Dette er en oppkonstruert konflikt, begge prosjektene er prioriterte, byggingen av Møreaksen hemmer ikke byggingen av Eksportveien.
Prosjektet fergefri E39 Møreaksen går fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde, via undersjøisk tunnel til Otrøya og bro til nordsiden av Romsdalsfjorden. Dette er den raskeste traséen for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden. Strekningen fra Ålesund til Ørskogfjellet er felles med E136 Eksportveien. Statens vegvesen har fått oppdraget med Møreaksen, som altså inkluderer denne felles traséen. For resten av strekningen på Eksportveien, E136 fra Vestnes til Dombås, er det Nye Veier AS som har fått oppdraget.
Nye Veier AS får hvert år en egen bevilgning til sin portefølje av veiprosjekter, og den er upåvirket av eventuelle bevilgninger til Møreaksen. Å stoppe Møreaksen har derfor ingen positiv effekt for Eksportveien. Tvert imot: siden strekningen Ålesund–Ørskogfjellet er felles for Møreaksen og Eksportveien, vil et nei til Møreaksen medføre at en stor del av Eksportveien mister finansieringen, som altså kommer via Møreaksen.
I tillegg vil det være Møre og Romsdal fylkeskommune som må ta investeringskostnadene med fastlandsforbindelsene til Otrøya og Gossen om Møreaksen stoppes. Dette vil garantert gå ut over resten av pengene til veibygging og vedlikehold i vårt fylke i mange tiår framover.
Et viktig poeng for Sve og motstanderne av Møreaksen er påstanden om at trafikken på Møreaksen er så liten, og at det derfor er viktigere å prioritere Eksportveien. Trafikken er naturlig nok størst nær Ålesund, som er den største byen. Trafikktellingene fra 2021 for E39/E136 over Ørskogfjellet viser ÅDT (årsdøgntrafikk) på 4160. Denne strekningen er altså felles for Møreaksen og Eksportveien, og inngår i finansieringen av Møreaksen.
Ser vi på Eksportveien E136 mellom Horgheim og Bjorli er ÅDT 1945. Dette er en vei som er gratis, og kontinuerlig åpen 24 timer i døgnet hele året. For Møreaksen E39 på strekningen med ferge over Romsdalsfjorden er ÅDT 2148. Fergestrekningen i utgangspunktet stengt. Den er kun åpen mot betaling noen få minutter 2 – 3 ganger i timen på det meste, da med svært begrenset kapasitet og i meget redusert hastighet. Det er god grunn for å anta at slikt påvirker trafikkmengden.
Trafikkmengden er altså mindre på den gratis og kontinuerlig åpne Eksportveien enn på den hovedsakelig stengte «bomveien» med ferge over Romsdalsfjorden på Møreaksen. Hvorfor skal da den åpne Eksportveien med minst trafikk prioriteres? Og hvorfor skal man stoppe Møreaksen, som faktisk finansierer utbyggingen av den mest trafikkerte delen av Eksportveien? Hvorfor ikke gjøre som både Solberg-regjeringen og Støre-regjeringen foreslår i NTP – bygg begge, både Møreaksen og Eksportveien!
Frank Sve (Frp) bør forklare hvorfor han ønsker å stoppe Møreaksen og derved påføre Møre og Romsdal fylkeskommune denne enorme ekstrainvesteringen med fastlandsforbindelser til Otrøya og Gossen. Sve bør begrunne hvorfor han kun vil prioritere E136 Eksportveien, som har minst trafikk og som allerede er kontinuerlig døgnåpen, og hvor det i tillegg også går jernbane fra Åndalsnes. Hvorfor er det viktig at E39 over Romsdalsfjorden fortsatt skal være stengt mesteparten av tiden?
Da Nordøyvegen skulle bygges, var bompengene mye større enn fergebillettene. Den gang var dette ikke noe problem for Frank Sve. Da er det neppe et problem nå heller, for Møreaksen. De som hevder at tomteverdiene vil stige med Møreaksen kan neppe samtidig mene at bompengene er et problem – da vil jo tomteverdiene synke. Frank Sve bør lese denne når det gjelder kostnadene. Påstanden fra Sve om at Møreaksen fremstilles som om den unngår kostnadsøkninger er beviselig feil, nye kalkyler er allerede utarbeidet.
Fortsatt argumenterer Frank Sve (Frp), nestleder i Transportkomitéen på Stortinget, som om pengene fra Møreaksen fritt kan omdisponeres til andre veiprosjekter i fylket. Som forventet ønsker han isteden å bruke pengene på Sunnmøre, det siste er at nå vil han ha ny E39 Veibust, Blindheim-Breivika.
Nestlederen i Stortingets transportkomité har faktisk ennå ikke forstått hvordan prioriteringer og saker behandles politisk. Sier man nei til Møreaksen så forsvinner disse pengene ut av fylket, til gryteklare og høyt prioriterte prosjekter i andre deler av Norge. At Frank Sve (Frp) ennå ikke har forstått dette er bedrøvelig, og avslører total mangel på innsikt i det vervet han utrolig nok er blitt tildelt. Han bør umiddelbart erstattes av andre mer kvalifiserte.
De fleste som har fulgt debatten om Møreaksen er for lengst klar over at prioriteringene i NTP til Møreaksen ikke er frie midler til Møre og Romsdal fylke, eller andre. Med unntak av de som fortsatt tror på svindleren Frank Sve og Frp.