Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jeg har nyhetene på radioen, og setter kaffen i vrangstrupen da det kommer over eteren: Jonas Gahr Støre inviterer de tre største operatørselskapene i Nordsjøen til møte for å diskutere gass til Europa?

Har mannen gått fullstendig av hengslene? Her har han sittet på gjerdet og fulgt situasjonen i det norske strømmarkedet i snart et år. Norges befolkning går nok en kald vinter i møte med strømpriser som er hinsides enhver fornuft. Ja det er en støtteordning, men, unnskyld meg den er en vits, når vår egen befolkning fryser fordi man ikke har råd til å holde husene sine varme. Det er familier i dette landet som holder et rom varmt i huset, og fortsatt holder strømregninga på å knekke økonomien. Da er det noe feil.

Annonse
Annonse

Men så fort EU antyder en makspris på gass så er det slutt på å følge situasjonen nøye? Da vil man påvirke selskapene til å redusere prisen. Så får man se om han kommer noen vei. Det har da aldri vært snakk om makspris på drivstoffimporten fra EU. Som har resultert i de skyhøye drivstoffprisene.

Selv de som skulle legge ned olje og gass for bare 3 år siden på grunn av klima, skal nå pumpe ut så mye gass som mulig. Til alt overmål ønsker disse at overskuddet skal deles ut til Europa. ER DET AT DE SOM ER VALGT INN TIL Å STYRE LANDET SKAL TENKE MER PÅ EU-BORGERE ENN EGEN BEFOLKNING.

I månedsskifte oktober/november i fjor begynte strømprisene å stige, olje og gassprisene begynte å stige før det. Kanskje litt kynisk å si at krigen kom beleilig, men på langt nær like kynisk som å bruke dette som argument for ikke å løfte fingeren for Norges befolkning. Under påskudd av krigen sitte med henda i fanget og ser husholdninger gå personlig konkurs og bedrifter legges ned i et mye større antall en for et år siden. Det må da være grenser for frekkhetens nådegave.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Nå må det bli slutt på å følge situasjonen, nå er det vel på tide å handle ikke bare snakke.

INP har vært krystallklare på at det ikke skal eksporteres en Watt før husholdninger og industri har fått dekket sitt behov av billig fornybar vannkraft.

INP er opptatt av at det må bli handling ikke bare ord, men det må tydeligvis et ønske fra EU til for at det handles. Fattigdommen i Norge øker, bedrifter legges ned og befolkningen fryser med DEN situasjonen fortsetter de og følger nøye.

Det er på tide å stemme nytt det er på tide å gi nye aktører tillit. INP er eneste parti i Norge som har vedtektsfestet krav om minst 5 år yrkeserfaring for å ha sentrale verv.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse